Trzy lata tłumaczenia, że egzaminująca nie ma racji
Egzamin, który był przyczyną sporu, odbywał się w kwietniu 2017 roku w Lublinie. Egzaminowany mężczyzna skręcił w lewo na rondzie, zgodnie z poleceniem egzaminatorki, ale wjeżdżając na nie nie włączył lewego kierunkowskazu. Kobieta uznała to za błąd, a kiedy kandydat na kierowcę powtórzył taki manewr, ponownie bez używania lewego kierunkowskazu, zakończyła egzamin z wynikiem negatywnym.
Egzaminowany dobrze wiedział, że został pokrzywdzony, więc zaskarżył decyzję egzaminatorki do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które przyznało mu rację i unieważniło wynik egzaminu. To był jednak dopiero początek batalii, ponieważ egzaminatorka w odpowiedzi zaskarżyła decyzję kolegium do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Ten pod koniec stycznia 2018 roku orzekł, że kobieta nie ma racji. Odwołała się zatem do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w marcu bieżącego roku oddalił jej skargę.
Wyprzedzanie prawym pasem – mało kto wie, kiedy jest to dozwolone
Nas ciekawi natomiast, czy egzaminatorka poniosła jakieś konsekwencje swojego upartego nierozumienia przepisów. Osoba, która nie dość, że ma problemy z interpretacją prawa, którego znajomość zawodowo weryfikuje, to jeszcze uważa, że cały świat się myli poza nią, nie powinna chyba sprawdzać kompetencji innych?
Kierunkowskaz przed wjazdem na rondo – włączać czy nie?
Opisywana powyżej sytuacja to już kolejny raz, kiedy polskie sądy muszą tracić czas na interpretowanie kodeksu drogowego i wyjaśniać niedouczonym instruktorom i egzaminatorom, co znaczą jego zapisy. Cały problem wokół używania kierunkowskazów na rondach wziął się z błędnego założenia ustawodawcy, że nie trzeba tej kwestii szczegółowo opisywać, ponieważ właściwe zachowanie wynika wprost z innych przepisów. Niestety nie brakuje osób mających problemy z logicznym łączeniem kilku informacji, również wśród tych, uważanych za ekspertów.
Najczęściej popełniane błędy podczas egzaminu na prawo jazdy
Dla wielu kierowców jest to zaskoczenie, ale prawo o ruchu drogowym w ogóle nie porusza kwestii skrzyżowań o ruchu okrężnym (wspomniane są one tylko raz w kontekście wyprzedzania na skrzyżowaniach). Aby dowiedzieć się czegoś o rondzie, trzeba sięgnąć do Rozporządzenia w Sprawie Znaków i Sygnałów. Tam przeczytamy jedynie, że:
Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
Jest też drugi zapis o niemal identycznej treści, odnoszący się do znaku ostrzegawczego A-8. Wyjaśnia to, co prawda, czym jest skrzyżowanie o ruchu okrężnym oraz jak się po nim poruszać, ale co z kierunkowskazami? Tutaj musi nam wystarczyć krótki zapis z kodeksu drogowego:
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Teraz pozostaje sobie zadać pytanie: „kiedy zmieniamy kierunek ruchu na rondzie?”, na które wiele osób odpowiada źle. Wynika to z niezrozumienia tego, czym jest rondo oraz z błędnych, potocznych określeń, że na rondzie możemy skręcać w lewo albo w prawo, ewentualnie jechać prosto lub zawracać. A co z rondami, które mają tylko trzy zjazdy? Albo pięć?
Kierunkowskaz na rondzie – kiedy używać i co mówi o tym prawo o ruchu drogowym?
Prawidłowo powinno się mówić, o który z kolei zjazd chodzi, ponieważ czasem określenia lewo-prawo nie są precyzyjne. To rozróżnienie łączy się z jeszcze jedną istotną kwestią, która dezorientuje wiele osób. Jadąc dookoła po obwiedni ronda nie zmieniamy kierunku ruchu! Skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie nazywa się tak bez powodu – może i mamy skręconą kierownicę i jeździmy w kółko, ale cały czas swoim pasem i zgodnie z tym, jak prowadzi nas droga. Zmiana kierunku ruchu następuje tylko, kiedy zjeżdżamy z ronda, co zawsze odbywa się w prawo. I tylko ten manewr sygnalizujemy, zgodnie z przytoczonym wcześniej artykułem z kodeksu drogowego. Jedynym wyjątkiem jest zmiana pasa ruchu na rondzie z kilkoma wyznaczonymi pasami. Wtedy też i tylko wtedy możemy użyć lewego kierunkowskazu.
„Włączyłam kierunkowskaz? To znaczy, że mam pierwszeństwo”
Przeczytaj także:
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie
Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.