Dlaczego po tankowaniu należy zabierać paragon? W razie kłopotów z silnikiem będzie on podstawą do wszelkich roszczeń. Bo choć ryzyko zatankowania paliwa o parametrach niezgodnych z przepisami jest w Polsce niewielkie, to zdarzają się jednak stacje sprzedające paliwo o niewłaściwych parametrach.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport z kontroli paliw przeprowadzonych na polskich stacjach w 2021 roku. Na 1554 próbki pobrane pomiędzy 18 stycznia a 20 grudnia 2021 roku tylko w 16 przypadkach stwierdzono odstępstwa od norm jakości paliwa określonych polskimi przepisami. Oznacza to, że nieprawidłowości dotyczyły 1,03% próbek.
Większość wykrytych nieprawidłowości dotyczyła oleju napędowego. Zazwyczaj parametry niezgodne z normami stwierdzano też na małych stacjach paliw. Odstępstwa od norm stwierdzono tylko na dwóch stacjach działających pod szyldem dużych sieci paliwowych.
Punkty, na których stwierdzono nieprawidłowości:
- Firma handlowo-usługowa Zbigniew Legutko, woj. kujawsko-pomorskie, Chełmża, ul. Dworcowa 26A — olej napędowy, stabilność oksydacyjna
- Nestar, woj. opolskie, Brzeg, ul. Chocimska — olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu
- Auchan, woj. wielkopolskie, Poznań, ul. Głogowska 432 — olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu
- Komtex, woj. warmińsko-mazurskie, Sulimy 23A — olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu
- Harpia CPN, woj. wielkopolskie, Opalenica, ul. 5-go Stycznia 22 — benzyna, zaniżona liczba oktanowa
- Greener, woj. śląskie, Ogrodzieniec, ul. Kościuszki 75 — olej napędowy, zaniżona stabilność oksydacyjna (trzy badania)
- KAMA, woj. kujawsko-pomorskie, Skępe, ul. Warszawska 1 — benzyna, zbyt wysoka zawartość związków organicznych zawierających tlen, za wysoka zawartość etanolu
- Hernik, woj. mazowieckie, Kolonia Skrzyńsko 2A — olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu
- Tadeusz Pranczyk, woj. pomorskie, Sierakowice, ul. Piwna 17 — olej napędowy, zaniżona stabilność oksydacyjna
- Circle K, woj. zachodniopomorskie, Szczecin, ul. Gryfińska 60 — olej napędowy, zaniżona stabilność oksydacyjna
- Komplet (partner BP), woj. śląskie, Pyrzowice, ul. Transportowa 2 — olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna (dwa badania)
- Józef Zmudczyński Stacja Paliw, woj. warmińsko-mazurskie, Iłowo-Osada, ul. Jagiellońska 28A — olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna, zaniżona temperatura zapłonu (dwa badania)
Wynik kontroli z 2021 roku jest rekordowo dobry. W 2020 roku UOKiK zakwestionował 1,7 % pobranych próbek paliw, co było pogorszeniem sytuacji z 2019 roku (1,1%nieprawidłowości), ale warto pamiętać, że nie tak dawno odsetek stacji sprzedających paliwa niespełniające norm był znacznie wyższy. W 2018 roku wyniósł on 3,9%, w 2017 roku 2,3%, w 2016 roku 3,3%, a w 2015 roku aż 5,3%.
Czym grozi zatankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach?
Długotrwałe tankowanie benzyny czy oleju napędowego o niewłaściwych parametrach przyczynia się do skrócenia żywotności jednostki napędowej, a może też doprowadzić do powstania awarii.
Niewłaściwy skład frakcyjny benzyny może wpływać na podniesienie temperatury spalania, co ma przełożenie na żywotność elementów silnika. Zbyt wysoka zawartość siarki powoduje przyspieszoną korozję, a za niska liczba oktanowa może prowadzić do spalania stukowego. W przypadku oleju napędowego niewłaściwy skład frakcyjny przekłada się na szybsze powstawanie nagaru.