Site icon Motocaina

Prawie każdy polski kierowca powinien dostać mandat za zieloną strzałkę. Zapominają o jednej rzeczy

Do czego służy sygnalizator S-2, czyli z zieloną strzałką?

Idea stojąca za zieloną strzałką jest prosta. Nawet jeśli na skrzyżowaniu zapali się czerwone światło, to istnieje możliwość bezpiecznego wykonania skrętu w prawo. To manewr najmniej kolizyjny w takiej sytuacji, ale aby go wykonać trzeba spełnić szereg warunków.

Jako ciekawostkę możemy przypomnieć, że lata temu zielona strzałka miała formę białej tabliczki z namalowaną strzałką. Później przepisy się zmieniły i została ona zastąpioną strzałką wyświetlaną. Dlaczego to takie ważne, wyjaśniamy w dalszej części tekstu.

Zielona strzałka – co mówią przepisy?

Zapisy prawne dotyczące zielonej strzałki znajdziemy w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Jak czytamy w paragrafie 96:

1. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust. 3.

2. Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.

3. Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

Zauważmy od razu, że przepisy dopuszczają także zieloną strzałkę, która pozwala na skręcanie w lewo. Sytuacja w której taki manewr mógłby być bezpieczny jest bardzo rzadko spotykana, więc szanse, że spotkacie taki sygnalizator na swojej drodze są znikome.

Tymczasowe prawo jazdy: za kierownicę wsiądziesz zaraz po egzaminie. Zmiany zapowiada Ministerstwo Cyfryzacji

Zasady skręcania na zielonej strzałce

Najważniejsza jak zawsze jest właściwa obserwacja sytuacji drogowej. Musimy odpowiednio zidentyfikować ewentualne zagrożenia i upewnić się, że nasz manewr nie doprowadzi do żadnego z nich. Zwykle scenariusz wygląda następująco:

Skręcanie na zielonej strzałce – podstawowy błąd

Jaki błąd popełnia niemal każdy polski kierowca, podczas skręcania na zielonej strzałce? Nie zatrzymuje się przed nią. Tymczasem wykonanie skrętu warunkowego bezwzględnie tego wymaga. Czasem zdarzy się, że przed sygnalizatorem zatrzyma się pierwszy pojazd, ponieważ po zmianie światła na czerwone, strzałka nie pojawia się natychmiast. Kolejni natomiast już się nie zatrzymują, jeśli mogą swobodnie przejechać, a to poważny błąd.

Drugi częsty błąd to niezaczekanie na zieloną strzałkę, lub skręcanie kiedy już zgasła. W takiej sytuacji wykonujemy manewr bezprawnie i grozi nam mandat za przejazd na czerwonym świetle.

Jaki mandat za zieloną strzałkę?

Jeśli kierujący nie zatrzyma się, przed wykonaniem manewru, na jaki pozwala zielona strzałka, grozi mu mandat na 100 zł oraz 6 punktów karnych.

Znacznie poważniej karana jest sytuacja, gdy strzałka jeszcze lub już się nie świeci. Wtedy to zwykły przejazd na czerwonym świetle, który taryfikator wycenia na 500 zł oraz 15 punktów karnych.

Exit mobile version