Pomimo dostępności szerokiej gamy skuterów, spora liczba podróżujących wciąż przemieszcza się komunikacją miejską lub samochodami. Oprócz nich jest także grupa kierowców jednośladów, którzy są zainteresowani zwiększonym poziomem stabilności i pewności podczas jazdy, kojarzonym z nową, trzykołową koncepcją. Tricity jest pierwszym modelem Yamahy w segmencie new mobility.
Obejrzyj galerię zdjęć Yamaha Tricity – tutaj.
Dzięki dwóm przednim kołom, które automatycznie pochylają się podczas wchodzenia w zakręty, nowy Tricity ma zapewniać poziom zwinności zbliżony do skuterów, a przy tym zwiększoną pewność oraz poczucie stabilności. Koncentrując się na dostarczaniu przyjemności podczas jazdy, łatwości użycia i niskich kosztach, Yamaha Tricity ma zrewolucjonizować transport miejski w całej Europie.
Kluczowymi celami w projektownaniu Tricity były:
* Prostota, łatwość i przyjemność z jazdy
* Lekkość i zwinność prowadzenia
* Zwiększone poczucie stabilności
* Wygoda w różnych warunkach jazdy
* Funkcjonalny i praktyczny miejski środek transportu
* Unikalna konstrukcja o innowacyjnej i zaawansowanej technologii
* Ciężar i ogólne rozmiary dostosowane do skutera klasy 125 cm3
Nowe podwozie „Leaning Multi Wheel”
Mechanizm Tricity Leaning Multi Wheel (LMW – wielokołowiec o pochylających się kołach), to ukryty za przednią owiewką lekki system równoległoboczny, który umożliwia kierowcy przechylenie Tricity w podobny sposób, jak to się dzieje w konwencjonalnym skuterze dwuokołowym. Elementy systemu równoległobocznego są przyłączone do widelca i główki ramy, a kiedy kierowca Tricity wchodzi w zakręt, system pozwala dwóm przednim kołom na równoległe nachylenie. W trakcie nachylania rozstaw dwóch przednich kół pozostaje niemalże taki sam. Elementem mechanizmu jest użycie teleskopowego widelca typu tandem podpartego belką o dwóch odrębnych rurach dla każdego z kół. Tylne rury widelca funkcjonują jak prowadnice, podczas gdy przednie rury widelca przejmują rolę amortyzatora, oferując miękkie tłumienie o skoku 90 mm. System zawieszenia w każdym z przednich kół funkcjonuje oddzielnie.
Yamaha Tricity |
fot. Yamaha |
Lekkie odlewane koła ze stopu
Tricity został wyposażony w 14-calowe, aluminiowe przednie koła i opony 90/80-14 z trzema parami odlewanych szprych w kształcie litery „V”. Z tyłu Tricity jest wyposażony w odlewane koło ze stopu, o średnicy 12 cali i oponę w rozmiarze 110/90-12.
Zunifikowany system hamulcowy (UBS)
Tricity jest wyposażony w zunifukowany system hamulcowy (Unified Brake System –UBS). Układ obsługuje dwie przednie tarcze o średnicy 220 mm i tylną tarczę w rozmiarze 230 mm. Gdy kierowca użyje lewej dźwigni ręcznego hamulca, system uruchomi hamulce na tylnym kole oraz na przednich. Po naciśnięciu tylko prawej dźwigni, układ włączy przednie hamulce, a po zaciśnięciu obu jednocześnie – UBS rozdzieli siłę hamowania na przedni i tylny hamulec.
Nowy, chłodzony-cieczą, 4-suwowy silnik o pojemności 125 cm3
Tricity jest zasilany nowym, chłodzonym cieczą, 4-suwowym silnikiem o pojemności 125 cm3; specjalnie zaprojektowane systemy dolotowe i wydechowe mają poprawiajać parametry w typowo miejskich sytuacjach częstego ruszania i zatrzymywania się. Silnik jest wyposażony w specjalny cylinder wykonany z aluminiowego stopu o specyficznej zawartości silikonu, który nie ma stalowego rękawa, a tłok pracuje bezpośrednio na aluminiowej powierzchni. Ta konstrukcja ma zapewniać optymalną dystrybucję ciepła, co z kolei ma przyczyniać się do stabilnej pracy silnika i większej efektywności smarowania. Silnik ma wtrysk paliwa Yamahy YMJET-FI.
Napęd w Yamaha Tricity przekazywany jest na tylne koło za pomocą przekładni CVT.
Tricity z płynami waży tylko 152 kilogramów; dystrybucja masy to 50:50. Środek ciężkości Tricity został ustalony w punkcie tuż przed przodem siedziska.
Yamaha Tricity |
fot. Yamaha |