Więcej osób ginie poza miastem
Chociaż większość wypadków ma miejsce na obszarze zabudowanym, to w wypadkach w obszarze niezabudowanym ginie więcej osób. Dla porównania w ubiegłym roku prawie w co piątym takim wypadku zginął człowiek, podczas gdy w obszarze zabudowanym
– w co piętnastym*.
Kierujący na obszarze niezabudowanym jeżdżą szybciej, a w jednym samochodzie często traci życie więcej niż jedna osoba. Należy także pamiętać, że w obszarze niezabudowanym pomoc lekarska później dociera na miejsce wypadku*.
Jak zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych?
Poza obszarem zabudowanym, gdzie kierowcy rozwijają większe prędkości, trzeba zwrócić szczególną uwagę na bezpieczeństwo wykonywanych manewrów, a także na dostosowanie prędkości jazdy do warunków atmosferycznych. Odpowiednia prędkość ma ogromne znaczenie zwłaszcza w pobliżu miejsc, gdzie mogą poruszać się piesi. W ubiegłym roku co drugi wypadek z udziałem pieszego poza obszarem zabudowanym skończył się tragicznie*. W celu zwiększenia bezpieczeństwa na drodze powinniśmy także zachować bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu.
Podczas prowadzenia auta cały czas uważnie obserwujmy drogę. Pamiętajmy o zachowaniu płynności jazdy, czyli po pierwsze nie rozpędzajmy się niepotrzebnie w sytuacjach, w których za chwilę i tak będziemy musieli hamować. Starajmy się także unikać nagłych, niespodziewanych zmian pasa ruchu, a zakręty pokonujmy optymalnym torem. Zwróćmy uwagę, aby w łagodny i równomierny sposób posługiwać się kierownicą i pedałami, ponieważ szarpnięcia i gwałtowne manewry zwykle destabilizują samochód i zwiększają ryzyko wypadku – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
* www.policja.pl