Site icon Motocaina

Wreszcie jest! Polska myśl techniczna: motocykl JJ2S X4 500

a:2:{s:6:"old_id";s:4:"7951";s:14:"article_old_id";s:0:"";}

Po niedawnej prezentacji polskiego pomysły na motocykl Sokół (nasz wywiad z ekipą czytaj tu), miło jest wiedzieć, że takie pomysły nie są odosobnione.

Kilka lat temu w moje ręce wpadła książka Tadeusza Rychtera „ABC silników dwusuwowych”. Po jej przeczytaniu chodziłam jak struta. Pan Rychter opisywał w niej tak różne i niespotykane dziś rozwiązania konstrukcyjne silników, że chłonęło się tę książkę niczym baśń. Czemu dziś gama silników używanych w pojazdach jest tak mała? Czy tamte konstrukcje były zawodne? Czy uzyskiwana moc była za mała? Otóż moje podejrzenia co do odpowiedzi na te pytania zostały potwierdzone na studiach inżynierskich: „Owszem moglibyśmy zaprojektować to tak, czy tak, ale nie pozwolą nam na to ekonomiści. Pamiętajcie, zawsze będziecie musieli z nimi walczyć.”

Któregoś dnia trafiam w internecie na stronę z interesującym projektem motocykla. Przyglądam się zdjęciom poglądowym, niesamowita konstrukcja! Mój wzrok od razu przyciąga nietypowy dla dzisiejszej motoryzacji silnik. Jest to czterocylindrowa jednostka w układzie krzyżowym. Wczytuję się w dane techniczne i największym zaskoczeniem okazuje się fakt, że jest to dwusuw! Jesteśmy uratowani! Nareszcie coś się zaczęło dziać w motoryzacji. Do tego polskiej! Co więcej, założeniem nie jest smarowanie silnika poprzez dozowanie oleju do mieszanki paliwowej. Jednostka napędowa wykorzystana została jako centralny element nośny. Mocowane do niej są między innymi rama, skrzynia biegów i wahacz. Każdy cylinder ma pojemność 125 cm³, co daje w sumie 500 cm³. Projektant – Pan Jacek Synakiewicz, zakłada, że na bazie cylindra 125 cm³ będzie można tworzyć różne jednostki, np. dwucylindrową 250 cm³, trzycylindrową 375 cm³ czy ośmiocylindrową 1000 cm³. Wersja wykorzystana w JJ2S X4 500 osiąga moc 110 KM przy 8000 obr/min. Masa pojazdu w stanie suchym to 155 kilogramów.

Tworząc motocykl, projektant planował stworzyć szosowy pojazd z dynamicznym silnikiem. Mimo, że jednostka napędowa wygląda bardzo ekstrawagancko, założeniem było stworzenie prostej konstrukcji. Dlatego też zastosowano silnik dwusuwowy, jednocześnie udowadniając, że nie są one zarezerwowane tylko dla małych skuterków i mogą być wykorzystane w nowoczesnych pojazdach.

Osobiście nie mogę doczekać się, by posłuchać pracy tego silnika i sprawdzić, jak ten pojazd się prowadzi. Mam tylko nadzieję, że będzie oddawał moc trochę delikatniej niż CZ 500.

Trzymamy kciuki za Pana Jacka i życzymy wytrwałości!

Strona projektanta JJS Design

DANE TECHNICZNE MOTOCYKLA JJ2S X4 500

  SILNIK
Typ: dwusuwowy, chłodzony cieczą i olejem;
Konfiguracja: silnik czterocylindrowy w układzie krzyżowym z hipocykloidalnym układem korbowym;

Rozrząd: podciśnieniowe zawory płytkowe; komory wstępnego sprężania o pojemności 2,4 x większej od pojemności skokowej cylindrów; wielokanałowy system przepłukiwania cylindrów; regulowane podciśnieniowo zawory na oknach wydechowych; przepłukiwanie cylindrów pod ciśnieniem czystym powietrzem;
 
Pojemność skokowa: 500 ccm
Średnica x skok tłoka: 56,4 x 50 mm
Moc maksymalna: 110 KM przy 8000 obr/min
Zasilanie: bezpośredni wtrysk paliwa z powietrzem systemu SYNERJECT; sterowanie centralnym mikroprocesorem
Smarowanie: z suchą miską olejową, zbiornik oleju o pojemności 4,5 l, pompa oleju wielosekcyjna napędzana silnikiem elektrycznym, sterowana centralnym mikroprocesorem;
 

Rozruch: elektryczny, zintegrowany z systemem smarowania silnika;
Alternator: 12 V
Zapłon: sterowany centralnym mikroprocesorem, świece zintegrowane
z wtryskiwaczami;

  PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik – sprzęgło: pas zębaty
Sprzęgło: wielotarczowe, suche
Skrzynia biegów: sześciostopniowa
Napęd tylnego koła: łańcuch o-ring
  PODWOZIE
Rama: z rur stalowych
 

Zawieszenie przednie: teleskop upside-down 43 mm
Zawieszenie tylne: wahacz stalowy
Hamulec przedni: podwójny, tarczowy o średnicy 320 mm, zaciski sześciotłoczkowe
Hamulec tylny: tarczowy o średnicy 240 mm, zacisk dwutłoczkowy
Opony przód / tył: – 120/70 ZR 17″  /   190/50 ZR 17″
Koła przód / tył: 3.50 x 17″  /  5.50 x 17″
  WYMIARY I MASY
Wysokość siedzenia: 800 mm
Rozstaw osi: 1341 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 67 stopni
Długość: 1955 mm
Szerokość: 640 mm
Wysokość: 1138 mm
Masa pojazdu w stanie suchym: 155 kg
Zbiornik paliwa: 24 l

Exit mobile version