Oślepiające słońce, reflektory czy sygnalizacja świetlna od zawsze stanowiły utrudnienie dla kierowców podczas jazdy samochodem. Jednak teraz użytkownicy dróg muszą mierzyć się z narastającym problemem odblasków pochodzących z wnętrza swoich samochodów. Cyfrowe ekrany dotykowe w samochodach wpływają na zwiększone ryzyko bezpieczeństwa kierowców.
Ponad 70% ankietowanych kierowców w USA przyznało, że oślepiające światło w nocy jest problemem w każdych warunkach pogodowych, a 71% stwierdziło, że ma problemy z identyfikacją znaków drogowych w nocy przy złej pogodzie.
Co bardziej niepokojące, prawie połowa (48%) wszystkich ankietowanych kierowców stwierdziła, że odblaski w nowoczesnych samochodach w nocy są tak silne, że utrudniają im prowadzenie pojazdu . Wpływa to na ograniczenie mobilności ze względów bezpieczeństwa.
Badanie ilościowe przeprowadzone przez producenta soczewek dostarczyło niezbitych dowodów na to, że ekrany cyfrowe w samochodach doprowadziły do niepokojącego wzrostu refleksów, które nienaturalnie zmieniają rozszerzenie źrenic u kierowców i zmniejszają ich zdolność widzenia.
Prawie trzy czwarte ankietowanych (w wieku od 30 do 85 lat) przyznało, że w nocy utrudnieniem są odblaski generowane na zewnątrz samochodu lub przez ekrany cyfrowe w samym samochodzie.
Teraz kierowcy mają do czynienia z narastającym problemem odblasków z wnętrza swoich samochodów. Refleksy na desce rozdzielczej to nowy rodzaj odblasków, którego coraz częściej kierowcy nie mogą ich uniknąć. Jednak 43% badanych twierdzi, że nie ma innego wyjścia, jak tylko korzystać z cyfrowych ekranów.
Badanie, w którym uwzględniono różnice między wskaźnikami analogowymi i cyfrowymi starszego typu, wykazało, że 40% kierowców miało problemy nawet z prawidłowym odczytaniem ekranów. Doprowadziło to do zmniejszenia sprawności wzrokowej kierowców i stworzyło równoległy problem polegający na tym, że kierowcy nie odrywają wzroku od drogi przez dłuższy czas. Co więcej 62% kierowców przyznało, że ich oczy stają się napięte i zmęczone w nocy po mniej niż godzinie.
Jednak problem oślepiania nie występował tylko w nocy, a 43% kierowców twierdziło, że ich oczy męczyły się od oślepiania również po mniej niż dwóch godzinach jazdy w ciągu dnia.
Shamir Optical wsparł badanie ilościowe jakościową analizą kierowców wyścigowych i drogowych, popartą symulowaną jazdą.
– Ostrość wzroku jest niższa w nocy, więc kierowcy dostrzegają mniej szczegółów, co wydłuża czas reakcji. Natomiast czas reakcji jest zawsze dłuższy w nocy. Potwierdziliśmy te wyniki – na podstawie czasów skupienia i reakcji w czasie rzeczywistym za pomocą testów odwrotnych – dodał Yagen Moshe.
Firma Shamir dostrzegła codzienne wyzwania wzroku kierowców, którzy mierzą się z oślepiającymi refleksami światła, nie tylko w dzień, ale również po zmroku. Oprócz odblasków, kierowcy zmagają się z „niedowidzeniem” na drodze, np. w momencie odczytania nazwy miejscowości podczas jazdy lub kierunku do niej prowadzącej, a także niespodziewanych zdarzeń na drodze z udziałem innych uczestników ruchu drogowego. Ten problem związany jest z różnorodnym natężeniem światła na drodze, który może mieć wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy.
W odpowiedzi na te wyzwania firma Shamir prowadziła wielomiesięczne badania dotyczące poprawy widoczności na drodze i wsparcia wzroku kierowców. Efektem tych działań są soczewki przeznaczone dla kierowców. Ich test przeczytasz tu.
Źródło: Shamir Optical