Site icon Motocaina

Układ hamulcowy – jak o niego dbać i dlaczego?

a:2:{s:6:"old_id";s:5:"18945";s:14:"article_old_id";s:0:"";}

Każda pora roku jest dobra, aby zmotywować się do przeglądu układu hamulcowego. W często używanych samochodach z dużymi przebiegami, które mają mocno eksploatowany układ hamulcowy występują słabe uszczelnienia, wręcz nieistniejące zaciski, skorodowane sprężyny w hamulcach bębnowych. Nikt nie chce jeździć autem z nieskutecznym układem hamulcowym.

Każdy kierowca ma za sobą liczne kilometry i trasy, które dają garść informacji o tym, jak zachowuje się samochód podczas łagodnego, czy gwałtownego hamowania. Dodatkowo można zaobserwować w dłuższej trasie stuki, hałasy, czy realną niewydolność układu, którą trudno wykryć mechanikom w trakcie jazdy testowej. Nawet, jeśli nie jesteśmy orłami w dziedzinie motoryzacji będziemy w stanie odpowiedzieć na kilka pytań, m.in:

Jeżeli na którekolwiek pytanie mamy twierdzącą odpowiedź to już wiadomo, że coś się dzieje! Rezultatem są problemy z hamowaniem, a często także zawieszeniem. 

Bardzo ważne jest, aby przy wymianie klocków pamiętać o dobrym doborze części, aby doskonale pasowały do naszego, konkretnego modelu. Nie wolno modyfikować klocków poprzez podszlifowanie czy przewiercenie. Z pewnością nie warto zakładać częsci używanych, zwłaszcza np. sprężyn dociskowych. Pamiętajmy też, że nowe klocki hamulcowe potrzebują łagodnego dotarcia przez pierwsze 500 – 1000 km, a jeśli wymieniamy całość to przez pierwsze 300 km. Pozwoli to uniknąć powrotu do mechanika.

Kilka najważniejszych zasad eksplotacji tarcz i klocków hamulcowych

Testy elektroniki? Obowiązkowo!
Nie da się ukryć, że samochody mają coraz bardziej zaawansowaną elektronikę, która ma za zadanie sprzyjać zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach, umożliwiając kierowcom szybsze hamowanie i lepszą kontrolę nad pojazdem podczas gwałtownych manewrów. Najlepszym przykładem potwierdzającym zaawansowaną technologię hamowania jest układ zasotosowany w nowym Mercedesie klasy E. W tych samochodach podczas wymiany klocków i tarcz trzeba dezaktywować sterowany elektronicznie układ hamulcowy Sensotronic. Stosowanie narzędzi diagnostycznych pozwala nie tylko na wykrywanie usterek, ale również uchroni układ hamulcowy przed uszkodzeniem i zwiększa bezpieczeństwo. 

Elektronika na tyle zrewolucjonizowała układ hamowania i manewrowania samochodem, że bardzo trudno jest przeprowadzić naprawę bez specjalistycznego sprzętu. Sama wiedza o działaniu danego systemu już nie wystarczy. Brak elektronicznego narzędzia diagnostycznego może w wielu przypadkach wydłużyć czas naprawy, a w najgorszym wypadku doprowadzić do finału na lawecie. Zawsze warto zwrócić się o poprawną diagnoze do mechanika, a następnie dołożyć wszelkich starań, aby doprowadzić układ hamulcowy do najlepszej możliwej skuteczności. W końcu chodzi o życie nasze i naszych bliskich, a tym nie należy oszczędzać.

Exit mobile version