Site icon Motocaina

Tylna półka, plastikowy jamnik i haftowane poduszki, czyli odkrywamy kolejne tajniki Muzeum Mercedes-Benz

Die Hutablage: „Wackeldackel“ mit Mercedes-Stern am Halsband. Foto aus dem Mercedes-Benz Museum. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D588007) The rear shelf: Bobblehead sausage dog with a Mercedes star on its collar. Photo from the Mercedes-Benz Museum. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archives: D588007)

Liczba mężczyzn noszących kapelusze spadała, ale tylna półka była niezmiennie przydatna – służyła do ekspozycji różnych akcesoriów, w tym „kiwających” piesków czy haftowanych etui na papier toaletowy lub poduszek. Przykłady takich akcesoriów prezentowane są na ekspozycji Muzeum Mercedes-Benz.

Jamnik był jedną z najpopularniejszych ras psów w Niemczech. W latach 60. XX wieku stał się również ulubioną maskotką do samochodu – a ściślej, była to plastikowa figurka brązowego, krótkowłosego jamnika z ruchomą głową, kiwającą się podczas jazdy. W latach 80. straciła na popularności, ale niedługo później miłośnicy youngtimerów podarowali jej drugą młodość. Każdy, kto dziś szuka takiej figurki, znajdzie ją w sklepie Mercedes-Benz, jako oryginalne akcesorium z obrożą ozdobioną gwiazdą Mercedesa.

Haftowana poduszka na tylnej półce często nawiązywała do mebli w stylu biedermeier. Ale były też wersje o znaczącej zawartości: w latach 70. wiele samochodów miało na tylnej półce apteczkę, która wyglądała właśnie jak poduszka.

Kapelusze mają stałą miejsce w historii Mercedes-Benz – choć nie zawsze w kontekście tylnej półki. Na przykład pierwszy niemiecki kanclerz Konrad Adenauer miał wybrać na swój służbowy wóz Mercedesa 300 między innymi dlatego, że nosił kapelusz. Odkrył, że do tej przestronnej, reprezentacyjnej limuzyny może wsiąść, nie zdejmując nakrycia głowy.

A co z powszechnym stereotypem głoszącym, że kapelusze nosiło wielu konserwatywnych kierowców limuzyn Mercedesa? Producent wykorzystał go jako narzędzie marketingowe: „Kierowcy Mercedesa znów noszą kapelusze” – brzmiał slogan reklamy, którego 9 lat temu użyto podczas debiutu nowej Klasy A.

Z okazji premiery modelu w 2012 r. do oferty firmowych akcesoriów wprowadzono kapelusz trilby z czarnego wełnianego filcu, z opaską w elegancką kratkę – dopasowany do młodzieńczego, sportowego wizerunku nowego kompaktu.

Exit mobile version