Sylwetka Avensisa przez lata niewątpliwie mocno ewoluowała – z obłego kombi sprzed dekady Avensis stał się eleganckim samochodem, którego nowoczesny charakter podkreślają ostre linie boczne oraz mocno zarysowany tył. Do tego odrobinę wysmuklający całość sylwetki, delikatnie opadający przód, podkreślony grillem i smukłą linią reflektorów LED tworzących wizualnie jedną całość wraz z przecinającą przód samochodu chromowaną listwą. Zdecydowanie zabiegi projektantów sprawiły, że ta sylwetka pozostanie aktualna przez długie lata, niezależnie od zmian w trendach motoryzacyjnych.
A co nas czeka we wnętrzu? Tu już projektanci byli bardziej zachowawczy. Znajdziemy tu oczywiście wszystkie niezbędne w dzisiejszych czasach elementy, takie jak dotykowy ekran komputera pokładowego o wielkości 8 cali, umieszczony centralnie na środkowej konsoli, co zapewnia swobodny dostęp zarówno kierowcy, jak i pasażerowi pojazdu. Kolejnym elementem przykuwającym uwagę jest duża, wielofunkcyjna kierownica. Za nią wzrok przyciągają dwa duże, podświetlone zegary, rozdzielone czytelnym komputerem pokładowym przeznaczonym do użytku kierowcy. I oczywiście podświetlenie wnętrza typu ambient. Poza tym jednak nie ma większych szaleństw czy fajerwerków. Wnętrze jest eleganckie, ale bardzo stonowane. Jeśli ktoś lubi jak się dużo dzieje, to lepiej niech sięgnie po niedawno opisywane przez nas Renault Talisman Grandtour, bo tu szaleństwa nie będzie.
Do testów otrzymaliśmy samochód wyposażony w silnik 2,0 Diesel D-4D o mocy 143 KM z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów. To najmocniejsza jednostka wysokoprężna w ofercie Avensisa. Moment obrotowy to 320 Nm przy prędkości obrotowej silnika w przedziale 1750-2500 obr./min – sprawia, że dynamika samochodu jest wystarczająca na trasach autostradowych, na zwykłych drogach krajowych są momenty, gdy przydałoby się troszkę więcej mocy. Ale biorąc pod uwagę, że samochód ma być przede wszystkim rodzinny, a nie przeznaczony do jazdy sportowej, na ten delikatny mankament spokojnie można przymknąć oko. Avensis ma bardzo dobre hamulce i jest wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa. Przy włączonej klimatyzacji w cyklu mieszanym auto zużyło ok. 6,7 l paliwa na setkę (wg. wskazań komputera). Dodatkowym atutem pojazdu jest jego bardzo dobra zwrotność. W połączeniu z bardzo czytelną kamerą parkowania, pomimo sporych gabarytów nadwozia, żadne miejsce parkingowe nie będzie dla nas straszne.
O nowej Toyocie Avensis Touring Sports możemy więc śmiało powiedzieć, że jest funkcjonalna i elegancka. Wnętrze jest ergonomiczne, układ jezdny wręcz prosi się o wypróbowanie go w każdych warunkach. Ale jest i kilka mankamentów, jak brak widocznego gniazda USB (jedyne, jakie udało mi się znaleźć mieściło się w podłokietniku), czy brak elektrycznego mechanizmu otwierania bagażnika.
Cena modelu z silnikiem 2.0 D-4D w nadwoziu Touring Sports zaczyna się od 125 900 złotych. Jednak najbardziej podstawową wersję modelu w nadwoziu kombi możemy dostać już za nieco ponad 92 tysiące. To cena dość konkurencyjna w stosunku do innych samochodów z segmentu D, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, że w podstawowym wyposażeniu producent oferuje nam często więcej niż konkurenci. Najbogatszą wersję wyposażenia z testowanym przez nas silnikiem dostaniemy za 143 900 złotych.
Plusy:
- zawieszenie
- komfortowe fotele przednie
- automatyczne światła drogowe
Minusy:
- słabe wyciszenie kabiny – przy dużych prędkościach spory szum
- brak gniazda USB w miejscu bardziej dostępnym
- brak elektrycznego mechanizmu otwierania/zamykania bagażnika
Cennik:
Sedan |
Active |
Premium |
Prestige |
1,6 Valvematic (132 KM) 6 M/T benzyna |
88 900 |
98 900 |
– |
1,8 Valvematic (147 KM) 6 M/T benzyna |
91 900 |
101 900 |
119 900
|
1,8 Valvematic (147 KM) Multidrive S benzyna |
96 900 |
106 900 |
124 900
|
2,0 Valvematic (152 KM) Multidrive S benzyna |
– |
109 900 |
127 900 |
1,6 D-4D (112 KM) 6 M/T Start&Stop diesel |
104 900 |
114 900 |
132 900
|
2,0 D-4D (143 KM) 6 M/T Start&Stop diesel |
|
121 900 |
137 900 |
Touring Sports |
Active |
Premium |
Prestige |
1,6 Valvematic (132 KM) 6 M/T benzyna |
92 900 |
102 900 |
– |
1,8 Valvematic (147 KM) 6 M/T benzyna |
95 900 |
105 900 |
125 900
|
1,8 Valvematic (147 KM) Multidrive S benzyna |
100 900 |
110 900 |
130 900
|
2,0 Valvematic (152 KM) Multidrive S benzyna |
– |
113 900 |
133 900 |
1,6 D-4D (112 KM) 6 M/T Start&Stop diesel |
108 900 |
118 900 |
138 900
|
2,0 D-4D (143 KM) 6 M/T Start&Stop diesel |
– |
125 900 |
143 900
|