Teraz jest zupełnie inaczej
508 drugiej generacji jest autem o bardzo dobrych właściwościach jednych, dostępnym z szeroką gamą silników, sprawnie działającymi skrzyniami i wnętrzem wykończonym ze smakiem. A nade wszystko, jest po prostu przepiękny. Sylwetka nowego 508 na ulicy wyróżnia się zawsze i jeszcze nie spotkałam nikogo, kto by ją skrytykował.
Wymiary i masy Peugeota 508 SW GT 1.6 PureTech 225 KM EAT-8:
Długość: | 4778 mm |
Szerokość: | 1859 mm |
Wysokość: | 1420 mm |
Masa własna: | 1505 kg |
Minimalna pojemność bagażnika: | 530 l |
Pojemność zbiornika paliwa: | 62 l |
Do elegancko-sportowej stylistyki dodajcie grube, choć działające bez zbędnego oporu, bezramowe drzwi. Rozwiązanie kiedyś spotykane głównie w kabrioletach i roadsterach, od jakiegoś czasu chętnie przebija się do pozostałych segmentów. W 508 sprawdza się doskonale, nadając mu subtelnego efektu “prestiżu”. Środek to z kolei połączenie jakości, surowości i komfortu. Chropowate drewno przeplata się ze skórą i miękkimi tworzywami, a uwagę przykuwa czerwona perforowana skóra, obecna na fotelach testowanego przez nas egzemplarza.
Aspekt praktyczny wyraża bagażnik wyjściowo mieszczący bardzo zadowalające 530 lirów. Dostęp do niego jest prosty, podłoga płaska, a w razie potrzeby można tę przestrzeń zwiększyć do nawet 1780 litrów. To więcej niż wystarczająco, nawet dla rodziny udającej się na wakacje.
Z pazurem!
GT w przypadku 508 SW oznacza najmocniejszy silnik z całej gamy jednostek przewidzianych do tego modelu. Mowa o benzynowym motorze 1.6 PureTech z turbodoładowaniem, który generuje 225 KM mocy przy 5500 obrotach oraz 300 Nm momentu, dostępnego od 1900 obr./min. Do tego dochodzi 8-biegowa skrzynia automatyczna EDC. Spalanie deklarowane przez Peugeota nie przekracza 7 l/100 km, w rzeczywistości natomiast trzeba się nastawić na wynik bliższy 8-9 litrom w cyklu mieszanym. Układ napędowy ma przy tym bardzo przyjemną, dynamiczną kulturę pracy, sprawnie rozpędzając ważące 1450 kg auto, nawet w komfortowym trybie jazdy. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 250 km/h, z czego pierwsze 100 km/h na liczniku pojawia się po 8,1 sekundy. Po przełączeniu trybu w Sport, pomruk silnika przedostający się do kabiny robi się trochę delikatnie donośniejszy, a skrzynia ma wyraźnie wydłużone środkowe biegi. Zmienia się także czułość, kierownicy, która nabiera oporu. Niezależnie jednak od wybranych ustawień, jest ona jednym z najmocniejszych punktów auta.
Zawieszenie w 508 SW GT wyposażone jest w system Active Suspension Control, który pozwala dostosować adaptacyjne amortyzatory do trybu jazdy. Świetnie radzi sobie z tłumieniem nierówności, i to przy sporych 19-calowych felgach. Przy dobrym wyważeniu samochodu nie ma też mowy o niepotrzebnych przechyłach. Żeby nie było idealnie, podczas ostrzejszego pokonywania łuków auto wykazuje czasem skłonność do nadsterowności, ale i z tym można sobie poradzić.
Dopasowany do właściciela
Wróćmy do funkcji personalizacji profilu kierowcy. Pozwala ona na ustawienie domyślnych parametrów, takich jak tryb jazdy czy rodzaj i natężenie masażu foteli. Dostosowuje także motyw dwóch wyświetlaczy, które pojawiły się w aucie. Jeden z nich pełni funkcję wskaźników i ma layout znany chociażby z modelu 5008, czy w nieco zmodyfikowanej wersji – z Citroena. Drugi natomiast, dotykowy ekran o przekątnej 10 cali, odpowiada za multimedia. W stylu typowym dla francuskich aut, oprogramowanie ma skłonność do powolnego ładowania informacji (zwłaszcza tuż po uruchomieniu zapłonu) i opóźnionej reakcji na dotyk. Jest jednak przy tym proste w obsłudze i intuicyjne. Dość sprawnie odczytuje pliki i pozwala na łatwe sterowanie z poziomu kierownicy.
Cały kokpit wyprofilowany został tak, by uzyskać wysoką ergonomię względem kierowcy. To oznacza, że siedząc za kierownicą, równie łatwo będzie mi odstawić kubek do cupholderu, grzebać w podłokietniku czy bawić się nawigacją. Za dopłatą 400 zł na przełamaniu paneli środkowych zakonotować można ładowarkę bezprzewodową, którą naładujemy smartfon obsługujący standard Qi. Wieczorem o klimat dba oświetlenie ambientowe, widoczne na osłonach przeciwsłonecznych, drzwiach, podłokietniku centralnym, uchwytach na kubki oraz w przestrzeni na nogi pasażerów z przodu. Podświetlona jest także podsufitka, schowki przed pasażerem, strefa portów USB i bagażnik. Dla auta przewidziano także elektrycznie sterowany dach panoramiczny, wymagający dopłaty 6 000 zł.
Pasy bezpieczeństwa z napinaczami to początek listy rozwiązań oferowanych przez 508 SW, mających chronić życie podróżujących. Pakiet Safety Plus oferowany w tym modelu obejmuje system rozszerzonego rozpoznawania znaków drogowych, monitorowanie martwego pola i wykrywania zmęczenia kierowcy. Auto wyposażone jest także w czujniki odległości od pojazdu poprzedzającego, asystenta utrzymania pasa ruchu, ostrzeżenie przed kolizją i funkcję wspomagania hamowania. W wyposażeniu oferowane są także czujniki parkowania z przodu i z tyłu, a jeśli ktoś nie radzi sobie na parkingach pomimo bardzo dobrej widoczności wokół auta, może zdecydować się na wykupieniu pakietu City za 2600 zł. Wówczas uratują was Full Park Assist i kamera cofania 360°, obejmująca podgląd z poziomu pokrywy bagażnika oraz osłony chłodnicy z przodu samochodu. Na dobrą sprawę, 508 SW ma wszystkie systemy uprzyjemniające i tak już bardzo komfortową jazdę.
Ile to kosztuje?
Bogate wyposażenie, świetny układ jezdny i dobre parametry napędu są bardzo dobrą informacją, bo 508 SW ceni się dość wysoko. Za najtańszy egzemplarz, standardowo wyposażony i napędzany dieslem o mocy 130 KM, trzeba zapłacić minimum 129 400 zł. Cennik benzyniaków otwiera 1.6 PureTech o przyjemnym potencjale 180 rumaków za 138 800 zł. Sprawdzana przez nas wersja GT to już wydatek rzędu minimum 185 200 zł oraz 188 300 zł w przypadku sprawnie reagującej na gaz jednostki wysokoprężnej 2.0 BlueHDi 180 KM. Z pakietami, opcjami i dodatkami auto, które trafiło na nasz test, kosztowało ponad 220 tys. zł.
Jest także dobra wiadomość dla fanatyków wspomagania prądem – 508 SW dostępny jest także w wersji hybrydowej Plug-In. Silnik benzynowy o mocy 180 KM połączono w nim z jednostką elektryczną, generującą 110 KM, co da łączny potencjał układu 225 KM. Litowo-jonowy akumulator umieszczony pod tylną kanapą nie ma wpływu na parametry przestrzenne w kabinie i zapewnia zasięg ponad 50 km wg pomiarów WLTP. Układ współpracuje z e specjalnie opracowaną elektryczną 8-stopniową automatyczną skrzynią e-EAT8. W trybie czysto elektrycznym auto potrafi jechać do 135 km/h, a jego cena rozpoczyna się od 173 900 zł za bazową w tym przypadku wersję Allure.
Naszym zdaniem
Jeśli masz większą rodzinę, potrzebujesz stylowego i praktycznego auta, który dodatkowo zapewni Ci dobre osiągi i pozwoli czerpać przyjemność z jazdy, zastanów się nad 508 SW. To samochód, którego design jeszcze długo się nie zestarzeje, ponieważ opracowano go nie z myślą o krzykliwym wybijaniu się z tłumu, ale w oparciu o zadziorną elegancję i klasę. Jak mówi stare porzekadło, to oznacza stylistykę w pewien sposób ponadczasową. 508 ma swój charakter i z pewnością nie będziesz się w nim nudził. Jeśli nie potrzebujesz tak dużego pojazdu, postaw na sedana. Niezależnie od rodzaju nadwozia, 508 GT drugiej generacji to jeden z najbardziej udanych modeli w gamie Peugeota, a jego układ napędowy sprawia, że prowadzenie tego samochodu należy do najprzyjemniejszych czynności w ciągu dnia.
TO NAM SIĘ PODOBA:
- Ponadczasowy design z nutą elegancji i zadziorności
- Pionowe kierunkowskazy LED
- Ergonomia wnętrza
- Pozycja za kierownicą
- Zawieszenie
- Oferowana przestrzeń
TO NAM SIĘ NIE PODOBA:
- Spowolniona reakcja systemu multimedialnego
- Poluzowane zagłówki w fotelach
Dane techniczne Peugeota 508 SW GT 1.6 PureTech 225 KM EAT-8:
Silnik: | benzynowy R4 |
Moc: | 225 KM przy 5500 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy: | 300 Nm przy 1900 obr./min. |
Skrzynia biegów: | automatyczna 8-stopniowa |
Prędkość maksymalna: | 248 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s |