Okazuje się, że dopracowana konstrukcja wcale nie odstaje od konkurencji. Lata spędzone na usprawnianiu dużego motoru doprowadziły do powstania konstrukcji, która charakteryzuje się niezłymi osiągami, porównywalnymi z mniejszymi, doładowanymi sinikami europejskimi. Lekka konstrukcja silnika, lekkie tłoki oraz wał korbowy, oraz wysokie sprężanie mieszanki (14:1), przyczyniają się do zwiększenia skuteczności mechanicznej silnika. I wszystko to zachowując legendarną już niezawodność.
Skoro wiemy już dużo na temat silnika zastosowanego w Mazdzie 3, słów kilka należy się reszcie auta. Zgrabna sylwetka zdradza dalekowschodnie pochodzenie. Ostre linie, skośne reflektory i duży, wyrazisty grill nie pozwolą pomylić jej z żadnym innym samochodem. Do przodu wsiada się bardzo wygodnie. Świetne są także fotele, które wykazują się dużą dozą sportowego ducha. W aucie siedzi się nisko, a deska rozdzielcza szczelnie okala kierowcę. Mazda od lat wierna jest filozofii KODO, której głównym założeniem jest zespolenie kierowcy i maszyny w jeden idealnie pracujący organizm. W kokpicie czuć te odwołania, bo miejsce kierowcy sprawia wrażenie szytego na miarę. Wszystko jest w zasięgu ręki i – co najważniejsze – nic nie przeszkadza w prowadzeniu, żaden plastik nie ociera się o kolana, nic nie kłuje w łokcie.
Z tyłu także nie jest źle, choć tu nawiązanie do KODO objawia się nie do końca wygodnym zajmowaniem miejsca. Próg znajduje się wysoko i podczas wysiadania pasażer będzie zmuszony udowodnić swą sprawność fizyczną. Dość mały jest także sam otwór drzwiowy, więc jeśli wasze dzieci nie zapinają się jeszcze same w fotelikach, potrenujcie tę czynność w suchym i ciepłym garażu.
Pojemność bagażnika to 364 litry. Nie jest mały, ale brakuje mu haczyków, na których można by powiesić torby z zakupami.
A jak jeździ kompaktowa Mazda? W mieście jest niezwykle zwinna i poręczna. Mały promień skrętu pozwala wydostać się z ciasnego parkingu. Zawieszenie jest sztywne, może nawet twarde. Jeśli mieszkacie na końcu dziurawej drogi, przemyślcie zakup. Na gładkiej nawierzchni rekompensuje jednak wszystkie niedogodności. Samochód doskonale trzyma się drogi, a podczas szybko pokonywanych zakrętów nie wyczuwa się podsterowności. Mazda pewnie i gładko pokonuje ciasne łuki dając przy tym wiele frajdy. Na autostradzie Mazda również sprawdza się doskonale, żwawo przyspiesza, silnik jest elastyczny, a precyzyjna skrzynia biegów pozwala na szybką redukcję podczas manewrów wyprzedzania.
Podstawową wersję kupicie już za 68 900 złotych. Będzie to auto ze stukonnym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra i wyposażeniem SkyGO. Nasz egzemplarz w opcji wyposażenia SkyPASSION to wydatek około 93 000 złotych. To chyba niezła cena za praktycznego i świetnie wyposażonego kompakta, produkowanego w Japonii, który do tego będzie jeździł wiecznie.
Wygląda więc na to, że Mazda 3 z dużym silnikiem benzynowym świetnie sprawdza się w codziennej eksploatacji. Jest wystarczająco dynamiczna, dostatecznie szybka i świetnie wykończona. Duży silnik, wykorzystujący pojemność do osiągania mocy, spala niewielkie ilości paliwa, a do tego odznacza się legendarną już niezawodnością.
NA TAK
– ciekawy design;
– niezawodny silnik;
– wygodne, dopasowane wnętrze – zwłaszcza z przodu;
– precyzyjny układ kierowniczy.
NA NIE
– mało miejsca z tyłu;
– brak uchwytów w bagażniku.
Dane techniczne Mazda 3
Silnik: |
Benzynowy, R4 |
Pojemność skokowa: |
1998 m3 |
Moc: |
165 KM przy 6000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy: |
210 Nm przy 4000 obr./min |
Skrzynia biegów: |
Manualna, 6 biegowa |
Prędkość maksymalna: |
210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
8,2 s |
Długość/szerokość/wysokość: |
4465/1795/1450 mm |