Pierwszy elektryczny samochód wyścigowy Volkswagena był gotowy do rywalizacji w 2018 roku, po zaledwie 250 dniach prac rozwojowych. Dziś Volkswagen ID.R przechodzi do historii sportów motorowych i żegna się z torami wyścigowymi na świecie jako samochód-rekordzista.
Przeczytaj też: Volkswagen ID.4 – pierwszy elektryczny SUV producenta zaprezentowany. Zobaczcie zdjęcia!
W ciągu 815 dni, elektryczny samochód wyścigowy o mocy 680 KM ustanowił sześć rekordów i pokazał niedowiarkom, jakie są możliwości napędu elektrycznego. Napędu, który dziś Volkswagen wprowadza do swoich samochodów seryjnych, czego przykładem są modele z rodziny ID. Volkswagen Motorsport oraz ID.R przecierali szlaki dla wielu rozwiązań i testowali w ekstremalnych warunkach nową technologię napędu. Tę wiedzę Volkswagen wykorzystuje teraz do projektowania samochodów drogowych.
Przeczytaj też: Volkswagen przekształci ID.3 w elektryczny kabriolet?
Jakie rekordy ustanowił ID.R?
Pierwszym sukcesem Volkswagena ID.R było uzyskanie rekordowego wyniku w historii legendarnego wyścigu na Pikes Peak w USA. Ustanawiając rekord wszechczasów na Pikes Peak International Hill Climb w czerwcu 2018 roku, ID.R sprawił, że oczy całego wyścigowego świata zwróciły się w jego stronę. Nigdy wcześniej, żaden samochód nie wjechał na szczyt o wysokości 4302 m n.p.m. w czasie poniżej ośmiu minut. Kierowca Romain Dumas pokonał 19,99-kilometrową trasę w górę Pikes Peak w amerykańskim stanie Kolorado w czasie 7:57,148, bijąc poprzedni rekord należący do Sébastiena Loeba, o ponad 16 sekund.
Następny rekord pojawił się na koncie ID.R zaledwie kilka tygodni później. Dumas i elektryczny ID.R pokonali okrążenie toru w Goodwood w czasie 43,86 sekund. Rok później ID.R pojawił się na Festiwalu Prędkości w Goodwood i pobił 20-letni rekord należący do Nicka Heidfelda i l bolidu Formuły 1, McLarena MP4/13, o 1,7 sekundy.
3 czerwca 2019 roku Dumas przejechał najszybsze w historii okrążenie elektrycznym samochodem wyścigowym na słynnej północnej pętli Nürburgringu. Za kierownicą ID.R Francuz przejechał „Zielone Piekło” w czasie 6:05.336, bijąc poprzedni rekord ustanowiony przez Petera Dumbrecka w NIO EP9 w 2017 roku, aż o 40,564 sekundy. Przy średniej prędkości 204,96 km/h, ID.R po raz kolejny zaprezentował wydajność elektrycznego układu napędowego.
Dla Dumasa, który w przeszłości wygrał 24-godzinny wyścig na Nürburgring aż cztery razy, rekordowa jazda ID.R była czymś wyjątkowym:
Jestem niesamowicie dumny z bycia rekordzistą na Nordschleife. To bez wątpienia najlepszy, ale też najbardziej wymagający tor wyścigowy na świecie.
Na początku września 2019 roku ID.R pobił kolejny rekord, tym razem pokonując 11-kilometrową trasę z 99 (!) zakrętami, położoną na zboczu góry Tianmen w Chinach, w czasie 7:38,585.
Przeczytaj też: Modele Volkswagen ID. będą regularnie aktualizowane „Over-the-Air” już w 2021 roku
ID.R swój ostatni, szósty rekord zdobył na torze wyścigowym Bilster Berg. 15 września 2020 roku, kierowca Dieter Depping ukończył okrążenie na 4,2-kilometrowym torze w rekordowym czasie 1:24.206.