Tata Nano pokryta złotem. |
![]() |
fot. Tata
|
Indyjski koncern Tata znany jest ze swojego dążenia do stworzenia możliwie najmniej uciążliwego dla naszych portfeli środka transportu. Pomimo, że dumnie mianuje się producentem najtańszych aut świata, w tym tygodniu w Mumbaju zaprezentował coś zgoła innego – wart ponad 14 milionów złotych, bogato oklejony szczerym złotem model Tata Nano.
Żmudna praca złotników, by z dość przyziemnie wyglądającego auta stworzyć klejnot, którego nie powstydziłby się sam Krishna, to sposób koncernu na uczczenie prawie pięciu tysięcy lat indyjskiego handlu biżuterią. Uwagę zwracają kunsztownie rozplanowane ozdoby, tworzące wizerunek pawia, kwiatów lotosu i słońca. To symbole, które nieodwołalnie kojarzą się z indyjską kulturą.
Jest to jednorazowy pokaz jubilerskich umiejętności i koncern Tata nie planuje w bliskiej przyszłości wprowadzać szerszej oferty inkrustowanych aut dla bogatej klienteli. To zresztą jest całkiem zrozumiałe, jako że pod grubą warstwą klejnotów wciąż kryje się ten sam, mały i prosty samochodzik przeznaczony dla nie grzeszącego gotówką ludu. Nie jest to gadżet ani sensowny, ani praktyczny, jednak nie można odmówić twórcom tego błyszczącego breloczka wręcz bollywoodzkiego rozmachu. Nano pokryto 80 kilogramami szczerego, 22-karatowego złota, 15 kilogramami srebra oraz ponad 10 tysiącami kamieni szlachetnych (m.in. rubinami i diamentami).