Car-to-X, to model, gdzie motocykle i samochody komunikują się między sobą lub z urządzeniami zajmującymi się zarządzaniem ruchu, jak sygnalizacja świetlna, czy urządzenia monitorujące ruch. System ten działa dzięki obecności bezprzewodowej sieci LAN (WLAN – Wireless Local Area Network) oraz sieciom telefonów komórkowym dla szybkiej komunikacji pomiędzy dwoma motocyklami lub pomiędzy motocyklem, a samochodem.
Sekretem całej technologii jest komunikowanie się wielu użytkowników drogi w czasie rzeczywistym z minimalną ingerencją. Z tego powodu, obecność telefonu komórkowego jest najwyższej wagi, zwłaszcza na terenach, gdzie nie ma możliwości instalacji sieci LAN.
fot. BMW
|
Podsumowując: jakie korzyści dla motocyklistów niesie ConnectRide? Natychmiastowa informacja to główne założenie. Kierowca otrzymuje natychmiastowe powiadomienia związane z natężeniem ruchu, warunkami atmosferycznymi oraz kryzysowymi sytucjami, jakie zaistniały na drodze. Możliwość połączenia się automatycznie ze służbami ratowniczymi jest kwestią, którą eksperci z BMW Motorrad również wzięli pod uwagę.
fot, BMW
|
Rozważając kwestie bezpieczeństwa, taki hot spot gra ważną rolę dla motocyklisty. Nie zawsze istnieje możliwość zobaczenia tego, co kryje się zaraz za zakrętem lub spostrzeżenia jak wygląda sytuacja w korku. Car-to-X ostrzega natychmiastowo o sąsiedztwie innego pojazdu – nawet jeśli ten nie jest widoczny.
Ponadto, w projekcie uwzględniono też „porady” co do redukcji prędkości w sytuacji, kiedy ulewnie pada deszcz, jest gęsta mgła lub na drodze występują inne, trudne warunki związane z kaprysami pogody.
fot. BMW
|
Pierwsze szczegóły projektu ujawniono już w 2009 roku. Teraz, BMW Motorrad współpracuje z niemieckim ministerstwem ekonomii i technologii, ministerstwem transportu oraz wieloma instytutami badawczymi nad dalszym rozwojem pomysłu.