Aby oszczędzić sobie niepotrzebnego stresu, poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy zimą, zacznij od zmiany opon letnich na zimowe. Choć większość o tym pamięta, to jednak niewiele z nas wie, kiedy należy to zrobić. Nie zwlekaj do pierwszych opadów śniegu! Zmień opony, kiedy tylko średnia temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Dobrą wiadomością jest to, że wiele warsztatów oferuje przechowanie opon letnich w sezonie zimowym. Samochód na zimowym ogumieniu nie tylko znacznie lepiej trzyma się drogi, ale – co istotne – ma krótszą drogę hamowania na śniegu. Dla przykładu, przy 80 km/h auto zatrzymuje się po około 70 metrach, podczas gdy na oponach letnich potrzebuje ponad 40 metrów więcej!
fot. materiały prasowe
|
W wyborze odpowiednich opon pomogą specjalnie oznaczenia. Dzięki obowiązkowi etykietowania opon, który wszedł w życie już 1 listopada, możesz w łatwy sposób dobrać opony do własnych potrzeb i stylu jazdy. Etykiety na oponach informują o trzech podstawowych parametrach: efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie emitowanego hałasu. Niektórzy producenci, jak np. Dunlop, umieścili na etykietach kody QR, pod którymi zawartych jest wiele dodatkowych informacji, nieuwzględnionych na etykiecie. Z ich pomocą możesz sprawdzić m.in. hamowanie na suchej nawierzchni, zachowanie na zakrętach czy przyczepność na mokrej i suchej drodze dla wybranej opony. Pamiętaj, że zakup opon to inwestycja na kilka lat, dlatego upewnij się, że jest on dobrze przemyślany, a wybrane opony będą odpowiadały twoim potrzebom i stylowi jazdy. Jazda na źle dobranym ogumieniu może prowadzić do utknięcia w śniegu, spowodować korki, a także stworzyć niebezpieczeństwo wypadku. Zima to trudny okres dla wszystkich kierowców, dlatego lepiej wybierać sprzęt znanych i sprawdzonych producentów.
Zimą w sposób szczególny liczy się dobra przyczepność. Przy wymianie opon warto wziąć pod uwagę popularne ostatnio pompowanie kół azotem. Azot, w porównaniu do powietrza, wykazuje mniejszą tendencję do zmiany ciśnienia pod wpływem temperatury. Dzięki temu ciśnienie w oponach pozostaje stabilniejsze, co z kolei korzystnie wpływa na trwałość opon oraz bezpieczeństwo jazdy. Kiedy niskie temperatury utrzymują się przez kilka dni, możesz zwiększyć ciśnienie w oponach o 0,2 bara. Pamiętajmy też o wyrównaniu ciśnienia do poziomu zalecanego przez producenta samochodu, kiedy temperatura na zewnątrz znów się podniesie. Informacja o optymalnym ciśnieniu powinna znajdować się na klapce wlewu paliwa oraz w instrukcji obsługi samochodu. Regularnie kontrolując ciśnienie powietrza w oponach nie tylko zmniejszasz wydatki na nowe ogumienie (opony dłużej zachowują żywotność), ale także zużywasz mniej paliwa, a przed wszystkim jeździsz bezpieczniej.
fot. materiały prasowe
|
Przed zimą koniecznie sprawdź stan akumulatora, który lubi płatać figle podczas spadków temperatur. W razie wątpliwości możesz zlecić warsztatowi wykonanie testu odpowiednim urządzeniem. Serwis powinien wykonać takie badanie bezpłatnie. Współczesne akumulatory wytrzymują średnio 4-5 lat. Po tym okresie konieczna jest ich wymiana. Pamiętaj też o zimowym płynie do spryskiwaczy i pod żadnym pozorem nie mieszaj go z pozostałym w zbiorniku płynem letnim, bo taka mieszkanka może spowodować zamarznięcie płynu. W natłoku świątecznych sprawunków, oprócz nowej czapki czy kremu do twarzy, nie zapomnij o sprezentowaniu sobie odmrażacza do zamków. Trzymaj go zawsze przy sobie w torebce i nie popełniaj powszechnego błędu – nie zostawiaj na noc w samochodzie!
Zasada „mniej znaczy więcej” sprawdza się tylko podczas kompletowania ubrań. Podczas zimowej mgły, opadów śniegu czy szybko zapadającego zmroku właściwe oświetlenie samochodu ma kluczowe znaczenie. Upewnij się, że wszystkie światła w samochodzie działają sprawnie (pozycyjne, kierunkowskazy, awaryjne, hamowania, cofania, przeciwmgielne tylne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej).
Co jeszcze powinnaś sprawdzić? By zapewnić sobie dobrą widoczność, konieczne są nie tylko czyste szyby, ale również sprawny filtr kabinowy – ten element rzadko bywa sprawdzany w warsztatach samochodowych, a pełni bardzo ważną rolę – chroni nasz samochód przed bardzo uciążliwym zimą parowaniem szyb. Filtry kabinowe należy wymieniać średnio co 15 tysięcy kilometrów. Warto też sprawdzić stan piór w wycieraczkach. Zużyte nie usuną nadmiaru brudu, wody czy śniegu z szyby. Producenci samochodów twierdzą, że wymiana raz do roku zupełnie wystarczy, ale lepiej stan wycieraczek, zwłaszcza zimą, kontrolować na bieżąco. Zadbaj też o odpowiedni sprzęt do odśnieżania – szczotka i skrobaczka do lodu oraz ciepłe rękawice powinny znaleźć się w aucie każdej z nas.
Przygotowanie samochodu do zimy nie wymaga dużego nakładu pracy ani sporych wydatków – wiele rzeczy możesz sprawdzić sama. Wykonanie kliku prostych czynności sprawi, że zima nie przeszkodzi ci w bezpiecznym i komfortowym poruszaniu się po ośnieżonych drogach.