Wysoka temperatura radykalnie skraca żywotność akumulatora, więc kiedy nadchodzi zima, zwłaszcza starsze akumulatory mogą przestać działać. Optymalna temperatura zewnętrzna dla akumulatora samochodowego wynosi +20°C, a tego lata temperatury przekraczały +30°C. Wysokie temperatury prowadzą do samorozładowania akumulatora i powodują szybsze starzenie się jego części elektrochemicznych. Może się to wydawać sprzeczne z intuicją, ale letnie upały są trudniejsze dla akumulatora niż zimowy chłód, ponieważ wyższe temperatury zdecydowanie negatywnie wpływają na zawarte w nich substancje chemiczne, które wytwarzają energię. Wysokie temperatury przyspieszają korozję płyt wewnętrznych i szybciej odparowują elektrolit.
Wyczerpane lub uszkodzone akumulatory są jedną z głównych przyczyn wezwań pomocy drogowej, a także dochodzi do ogromnej liczby awarii z powodu akumulatorów, które są po prostu zbyt stare, aby prawidłowo wykonywać swoje zadanie. Z drugiej strony niewielu kierowców przywiązuje wagę do akumulatora w samochodzie. Będąc jedną z najważniejszych części każdego nowoczesnego pojazdu, akumulator zarządza szerokim zakresem zadań i urządzeń, od uruchomienia silnika po zasilanie komputerów w samochodzie.
Chociaż akumulatory mogą funkcjonować średnio pięć lat lub dłużej, jeśli się o nie dba, jednak większość akumulatorów samochodowych zużyje się i przestanie działać w ciągu trzech lat codziennego użytkowania w normalnych warunkach. Podobnie jak bateria komputera lub smartfonu staje się mniej wydajna z każdym ładowaniem, tak akumulator samochodu stopniowo traci swoje właściwości za każdym razem, gdy jest ładowany przez silnik pojazdu. Po trzech latach zwykle nadchodzi czas, aby go wymienić.