Site icon Motocaina

Skrzyżowanie o ruchu kierowanym – kto ma pierwszeństwo? Co w sytuacji awarii sygnalizacji?

Skrzyżowanie o ruchu kierowanym

Spis treści

Pod określeniem skrzyżowanie o ruchu kierowanym kryje się najczęściej skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. To ona określa którzy uczestnicy ruchu mogą jechać, a którzy muszą zaczekać na swoją kolej.

Myli się jednak ten, kto uważa, że zielone światło zawsze oznacza pierwszeństwo. Przykładowo sygnalizator S-1 (jednolite światła bez wpisanych w nie strzałek) oznacza, że możemy swobodnie jechać prosto. Lecz kiedy skręcamy w lewo, musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym z naprzeciwka, zgodnie z ogólnymi zasadami.

Podobnie skręcając w prawo, musimy uważać na pieszych oraz rowerzystów – oni też w takiej sytuacji mają zielone światło, a my przecinając ich tor ruchu, musimy ustąpić im pierwszeństwa.

Dopiero sygnalizator S-3, a więc taki ze strzałkami, wskazuje że skręcając na przykład w lewo, nie musimy się obawiać, że z naprzeciwka nadjedzie inny pojazd i będziemy musieli ustąpić mu pierwszeństwa.

Gdy właśnie przejeżdżamy skrzyżowanie o ruchu kierowanym, to warto zwrócić uwagę, czy jest na nim też sygnalizator S-2, czyli taki z zieloną strzałką. Pozwala ona na warunkowy skręt w prawo (chociaż bardzo rzadko można tez spotkać strzałkę do warunkowego skrętu w lewo), a więc jeśli ustąpiliśmy pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu – pieszym, rowerzystom oraz pojazdom. To polscy kierowcy zwykle wiedzą. Nie chcą tylko pamiętać, że przed zieloną strzałką trzeba się najpierw zatrzymać, a dopiero potem decydować o możliwości wykonania manewru.

Skrzyżowanie o ruchu kierowanym przez policjanta

Ruch na skrzyżowaniu może być także kierowany przez osobę kierującą ruchem – najczęściej policjanta. Także wówczas mówimy właśnie o skrzyżowanie o ruchu kierowanym. W takiej sytuacji to Policjant decyduje, z którego kierunku pojazdy mogą aktualnie jechać. Kierowcy często są wtedy zdezorientowani, bo nie znają dokładnego znaczenia gestów kierującego ruchem. Warto przyswoić sobie poniższą listę:

Kto więc może kierować ruchem, gdy wjeżdżamy na skrzyżowanie o ruchu kierowanym?

Kto może kierować ruchem?

Napisaliśmy, że najczęściej ruchem kierują policjanci, ale uprawnienia takie posiadają funkcjonariusze różnych służb. Są to:

Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu przy awarii sygnalizacji?

Wiemy już jak się zachować, gdy wjeżdżamy na skrzyżowanie o ruchu kierowanym. Jednak nie każdy kierowca wie jak się zachować w niestandardowej sytuacji, takiej jak awaria sygnalizacji świetlnej. Kto ma wtedy ma pierwszeństwo? Przypomnijmy co określa pierwszeństwo przejazdu, zaczynając od najważniejszych:

Czyli jeśli ktoś kieruje ruchem, zwracamy uwagę tylko na jego polecenia. Jeśli na skrzyżowaniu jest sygnalizacja świetlna, to stosujemy się do jej sygnałów. Gdyby sygnalizacja przestała działać, wtedy zwracamy uwagę na znaki, określające pierwszeństwo przejazdu. W sytuacji gdy takich znaków nie ma, traktujemy skrzyżowanie jako równorzędne, czyli takie na którym pierwszeństwo ma kierujący z naszej prawej strony.

Jak widać, skrzyżowanie o ruchu kierowanym nie jest czymś wyjątkowym w Polsce i musimy znać zasady, ale także wyjątki, które na nim panują – wszystko po to, aby podróżowało nam się bezpieczniej.

Exit mobile version