Site icon Motocaina

Równouprawnienie w branży motoryzacyjnej staje się faktem!

a:2:{s:6:"old_id";s:5:"31166";s:14:"article_old_id";s:0:"";}

Dlaczego w branży motoryzacyjnej jest tak niewiele kobiet? Przyczyn można wymienić kilka. Od takich prostych, że znacznie mniej pań interesuje się motoryzacją, po głębsze, jak fakt, że na studiach inżynierskich przewaga mężczyzn jest zdecydowana, choć i to się już powoli zmienia. Z kolei na stanowiskach nie wymagających takiego wykształcenia, na przykład przy liniach produkcyjnych, często wymagana była spora siła fizyczna. Przeszkodą w takim przypadku była nie tylko kwestia samej tężyzny fizycznej (tę przecież można sobie wyrobić), ale samo prawo pracy, które szczegółowo określa, ile kilogramów może podnosić pracownik (z podziałem na kobiety i mężczyzn) oraz użycia jakiej siły może wymagać pracodawca.

Girls Go Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię. Ruszyła 3. edycja!

Czasy się jednak (na szczęście) zmieniają i to na wielu polach. Coraz więcej osób przede wszystkim rozumie, że aby pracować w branży motoryzacyjnej, wcale nie trzeba być zapalonym miłośnikiem motoryzacji. Ponadto firmy z tej branży potrzebują specjalistów z różnych dziedzin – nie tylko techników i inżynierów. Zmieniają się także fabryki i pojawiają nowe urządzenia, wymagające mniejszej siły, dzięki czemu znikają przeszkody prawne, które uniemożliwiały kobietom pracę przy produkcji samochodów oraz ich komponentów.

Swój niewątpliwy udział w aktywizacji zawodowej kobiet ma Mercedes, a szczególnie jego polski oddział. Mamy tu na myśli na przykład program „Girls Go Technology” stworzony przez Mercedes-Benz Manufacturing Poland. W jego ramach organizowane są warsztaty skierowane do młodych kobiet, podczas których poznają one podstawy związane z różnymi technologiami i dowiadują się jakie ścieżki zawodowe się z nimi wiążą. Jak tłumaczy dr Ewa Łabno-Falęcka, Dyrektorka Komunikacji Marketingowej i Relacji Zewnętrznych MBMPL:

Zarówno statystyki, jak i moje doświadczenia pokazują, że dziewczyny wciąż stronią od nowych technologii, czy studiów technicznych. Wielka szkoda, bo to przecież drzwi do ciekawej i dobrze płatnej pracy, np. w nowoczesnym przemyśle. Sztuczna inteligencja, współpraca ludzi i robotów, wirtualna rzeczywistość – kiedyś science-fiction, dziś to podstawa produkcji w nowoczesnych fabrykach. Naszą ambicją jest przełamywanie stereotypów i przekonanie dziewczyn, że kierunki technologiczne i inżynierskie już dawno przestały być „typowo męską” domeną. To szansa na życiowe spełnienie i zawodowy sukces także dla kobiet.

Efekty tych warsztatów, a także działań takich jak targi pracy dla kobiet, zorganizowane z Urzędem Pracy w Legnicy, poskutkowały tym, że 38 proc. osób zatrudnionych w fabryce w Jaworze to panie. Konieczne było nawet przeprowadzenie zmian w budynku, aby przebudować szatnie i toalety z męskich na damskie.

„She’s Mercedes” Mercedes wspiera i docenia kobiety

Jeszcze większy odsetek kobiet wśród swoich pracowników ma Faurecia – działający w Polsce od 1996 roku producent wyposażenia samochodów oraz metalowych elementów konstrukcji siedzeń. Obecnie w naszym kraju funkcjonuje 10 zakładów tej firmy, a kobiety stanowią w nich 40 proc. 7-tysięcznej załogi. Przykładowo 2500 z nich zajmuje się samą produkcją, a 360 ma stanowiska kierownicze, co dobrze pokazuje, że kobiety świetnie odnajdują się w różnych rolach. Warto odnotować, że są też oddziały Faurecii, gdzie panie stanowią większość pracowników – na przykład w dwóch zakładach w Wałbrzychu (65 i 66 proc.) oraz w centrali znajdującej się w Grójcu (75 proc.).

Mówi się, że są zawody, do których predyspozycje mają głównie mężczyźni. Powyższe przykłady pokazują, że często problemem nie są „predyspozycje”, ale zły sposób myślenia. Na świecie nadal pokutuje wiele stereotypów, przez które same kobiety nie są często zainteresowane pewnymi propozycjami. Okazuje się jednak, że wystarczy wskazać im możliwości, przekonać do pierwszego kroku, aby otworzyły się na nowe możliwości, kierując się w karierze swoją wiedzą i umiejętnościami, a nie stereotypami.

Exit mobile version