Site icon Motocaina

Renault Megane E-Tech Elektryczne – test systemu OpenR Link opartego na 3 hitach Google

Renault E-Tech electric - OpenRLink

Spis treści:

Projektując Renault Megane E-Tech Elektryczne i poruszanie się po OpenR Link, systemie inforozrywki, Francuzom przyświecało na pewno kilka idei – żeby było prosto, intuicyjnie i aby nasza łączność ze światem była podobna, lub taka sama jak w przypadku korzystania ze smartfona lub tabletu. Chodziło o pewnego rodzaju zamianę samochodu w narzędzie komunikacji, którym z łatwością da się sterować zarówno samym autem, jak i zaspokajać potrzeby kierowcy czy pasażerów. Uławiać im życie w trasie, podczas poruszania się w mieście, czy zapewnienia rozrywki podczas nudy w korku. Jak zatem działa system, który sprawił mi podczas miesięcznego testu elektrycznego Megane tyle radości?

RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC OpenR Link

System OpenR Link oparty jest na systemie operacyjnym Android, tym samym, który obsługuje ponad 75% smartfonów na świecie*, w wersji przeznaczonej dla samochodów (Android Automotive). Jest to opracowane przez Google otwarte, stale rozwijane i aktualizowane oprogramowanie.

Oprócz nawigacji Google Maps i asystenta Google, OpenR Link umożliwia korzystanie z licznych aplikacji opracowanych przez zewnętrznych deweloperów i dostępnych na Google Play. Ekran został spersonalizowany w taki sposób, aby w wersji 12-calowej, oprócz głównego panelu (nawigacji z Google Maps) pomieścić dwa spośród takich widżetów jak: ładowanie, przepływ energii, jakość powietrza, ciśnienie w oponach, muzyka itd. Renault Megane E-Tech Elektryczne w wersji z 9-calowym ekranem mieści cztery widżety. To bardzo wygodne rozwiązanie, bo dzięki niemu „pod ręką” mamy zawsze te funkcje, z których najczęściej korzystamy.

OpenR Link jest zaprojektowany w sposób prosty, a jego obsługa jest równie intuicyjna jak w iPhonie. Poprzez krótkie naciśnięcie, czy przewijanie jednym palcem, powiększanie lub zmieszanie dwoma, można uzyskać dokładnie to samo, co w naszych smartfonach. Dodatkowo systemem można sterować głosowo za pomocą poleceń wydawanych zarówno Siri – jeśli skonfigurujemy swój telefon z autem, jak i do komputera pokładowego.

Odbiór i wyświetlanie powiadomień oraz łatwe poruszanie się pomiędzy poszczególnymi funkcjami (strona główna / nawigacja, muzyka, telefon, aplikacje, samochód) umożliwia pasek menu umieszczony w górnej części ekranu.

Funkcje na ekranie można personalizować, zwłaszcza za pośrednictwem konta użytkownika. Można tu zdefiniować indywidualne profil, połączyć ze swoim kontem w Google. Ustawić można właściwie wszystko, od preferencji dotyczących auta, po preferencje na koncie Google, czy koncie w aplikacji My Renault, np. automatyczne łączenie ze smartfonem przez Bluetooth. OpenR Link jest oczywiście kompatybilny z Android Auto i Apple CarPlay – może się połączyć z nimi zarówno przewodowo, jak i bezprzewodowo. Warto jednak podczas podróżowania pozostać przy Mapach Google wbudowanych w system multimedialny Megane, bo np. informacje związane ze stacjami ładowania na trasie w smartfonowych aplikacjach nie są dostępne.

RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC – OpenR-Link

I wreszcie, podobnie jak system operacyjny w smartfonach i tabletach, OpenR Link automatycznie się aktualizuje dzięki technologii FOTA (Firmware Over-The-Air). Nie ma potrzeby umawiania się na aktualizację w salonie (choć jest to również możliwe), aby korzystać z najnowszej wersji systemu czy aplikacji oraz wprowadzić zmiany poprawiające jakość i przez cały okres użytkowania pojazdu wzbogacać system multimedialny i sam samochód o kolejne funkcje. Aplikacje Google, mapy, informacje o POI są aktualizowane i uzupełniane bez żadnego działania ze strony użytkownika. Renault Megane E-Tech Elektryczne do aktualizacji systemu potrzebujemy jedynie zatwierdzenie komunikatu, który pojawia się na ekranie.

Poza mapami Google, które umożliwiają śledzenie informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i zawsze aktualnymi mapami, możemy korzystać z Google Assistant. Mówimy „Hej Google”, a Asystent nam odpowiada, sypie żartami, informuje o pogodzie, lub wybiera naszą ulubioną kawiarnię. Może też nad edukować, włączyć relaksującą muzykę, lub doradzić w kwestiach zdrowotnych. Zajmuje ctym samym czas w korkach, albo rozśmiesza pasażerów podróży.

No i wisienka na torcie – dostęp do Google Play , który oznacza katalog ponad 40 aplikacji przydatnych w samochodzie: z dostępem do tych muzycznych, czy podcastowych. Renault zapowiada, że wkrótce jeszcze bardziej rozszerzy te ofertę.

Mapy Google zawierają również funkcje związane z podróżami pojazdami elektrycznymi, ułatwiającą kierowcom korzystanie z samochodu – ma zlokalizowane wszystkie terminale ładowania i dysponuje wszystkimi danymi dotyczącymi samochodu (zużycie energii w czasie rzeczywistym, temperatura akumulatora trakcyjnego itd.) do zaprogramowania, optymalizacji i stałej aktualizacji – na przykład, jeśli szacowany poziom naładowania akumulatora po przybyciu na miejsce mógłby spaść poniżej 12% – najlepszej trasy dla długich podróży, zapewniającej najszybsze dotarcie do celu. Kierowca może wybrać terminal ładowania z uwzględnieniem wielu kryteriów, takich jak typ gniazda, tryb ładowania i preferowany sposób płatności.

Funkcje Map Google związane z podróżami autem elektrycznym pozwalają również zoptymalizować czas ładowania na poszczególnych etapach trasy – system potrafi np. wyregulować temperaturę akumulatora podczas jazdy, tak aby była optymalna w momencie rozpoczęcia ładowania.

Wszystkie usługi mobilne oferowane w Megane E-Tech elektrycznym wymagają wykupienia abonamentu na transmisję danych w sieci 4G. Pierwszy pięcioletni abonament jest oferowany nieodpłatnie gdy kupimy Renault Megane E-Tech Elektryczne, z możliwością późniejszego przedłużenia za zryczałtowaną opłatą. W kolejnych latach dla pakietu Google i niektórych pobranych aplikacji może okazać się korzystniejsze połączenie poprzez smartfon klienta.

Mapy Google w samochodzie elektrycznym – co pokazują?

Oto nawigacja idealna: z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, punktami POI, ulubionymi restauracjami, sterowaniem głosowym, zawsze aktualnymi mapami. Mapy Google w elektrycznym Megane zawierają również funkcje dedykowane dla pojazdów elektrycznych. Pojawia się np. planer podróży, który pozwala zaplanować optymalną trasę na długich dystansach wraz z lokalizacją stacji ładowania po drodze. Automatycznie sugeruje wybór dostępnych i kompatybilnych stacji na trasie, tak aby jak najszybciej dotrzeć do celu, uwzględniając rzeczywiste zużycie energii, oraz stan naładowania akumulatora.

Google Assistant – jak działa?

Asystent Google to funkcja wirtualnej pomocy oraz głosowego sterowania funkcjami systemu multimedialnego i niektórymi funkcjami pojazdu. Zapewnia np.:

W modelu Renault Megane E-Tech Elektryczne system reaguje automatycznie na komendę „Hej Google” lub przez włączenie za pomocą dedykowanego przycisku na kierownicy, widżetu lub ikonki na ekranie nawigacji. Asystent Google może również działać proaktywnie: np. sugerować cel podróży na podstawie analizy codziennych przyzwyczajeń użytkownika lub proponować odtworzenie konkretnych utworów muzycznych.

Google Play

To sklep z katalogiem ponad 40 aplikacji zatwierdzonych i przydatnych do użycia w samochodzie. Możemy za jego pomocą korzystać z:

Aplikacja My Renault – funkcje

Kierowca Megane E-Tech elektrycznego jest stale połączony z cyfrowym ekosystemem użytkownika dzięki aplikacji My Renault i zdalnym usługom, niezależnie od tego, czy znajduje się w samochodzie, czy poza nim. Aplikacja ma sporo uniwersalnych funkcji tj. zdalne włączanie i wyłączanie świateł, sygnału dźwiękowego, lokalizację pojazdu, zdalną tablicę rozdzielczą, ale też funkcje dodatkowe dla samochodów elektrycznych:

Gdy mamy flotę pojazdów, to do aplikacji można dokupić usługi przeznaczone dla przedsiębiorców, np. zarządzanie flotą, czy wirtualny klucz w smartfonie. Jednak większość funkcji aplikacji, takich jak pozostały zasięg, stan naładowania czy programowanie ładowania, klimatyzacji i ogrzewania, jest również widoczna i sterowana z poziomu ekranu OpenR.

Przeczytaj też:

Renault stworzyło absolutny bestseller – Open R Link w Renault Megane E-Tech Elektrycznym to hit, który z pewnością będzie oferowany wkrótce w innych autach, bo konkurenci dostrzegą, jak bardzo ich systemy odbiegają wzorca. To, że Francuzi zamontowali takie oprogramowanie – godne aut premium – w samochodzie do miasta, jest godne pochwały. Kierowcy z pewnością docenią możliwość komunikacji z autem bez odrywania wzroku od drogi, czy podawanych w czasie rzeczywistym informacji o np. utrudnieniach na drodze i dostępności punktów ładowania w pobliżu.

Renault wspólnie z Google skoncentrowało się ewidentnie na potrzebach kierowcy samochodu elektrycznego, któremu należy zapewnić zarówno nieco więcej rozrywki (postój na ładowaniu, korki w mieście) i użytecznych funkcji, niż w aucie spalinowym. Nie zawaham się napisać, że dzięki temu powstał najlepszy, najszybszy i najbardziej nowoczesny system, jaki został zaimplementowany na pokładzie seryjnie produkowanego samochodu. Renault Megane E-Tech Elektryczne to absolutny fenomen na rynku. Brawo!

* Na podstawie danych Kantar World Panel z marca 2021 roku

Exit mobile version