W pierwszym kwartale 2013 roku liczba pierwszych rejestracji nowych i używanych jednośladów w Polsce wyniosła 15 525, czyli aż o -26,17% (5 475 sztuk) mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Zaobserwowany spadek nowych jednośladów był jeszcze głębszy. Zarejestrowano 6 694 nowych maszyn (-32,9% r/r, -3 278 sztuk).
Liczba jednośladów w Polsce spada |
fot. PZPM
|
MOTOCYKLE
Od stycznia do marca 2013 zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 8 156 nowych i używanych motocykli, mniej o 16,9% (1 654) niż przed rokiem. Nowych motocykli było 1 233 (-455; -27% r/r) natomiast używanych 6 923 (-1 199; -14,8%).
W pierwszym kwartale 2013 roku najczęściej rejestrowanymi markami wśród nowych motocykli były: Romet Motors (170, spadek o 44,3%), Kawasaki (138; +21,1%) oraz Honda (137, -37,7%).
Zmiany wystąpiły w strukturze nowych pojazdów. Największym zainteresowaniem cieszyły się maszyny z silnikami o pojemności powyżej 750 cm3. Popyt był w tej grupie stabilny. Zarejestrowano 440 sztuk, czyli mniej niż przed rokiem (-16), ale ich udział wzrósł do 35,7% nowych motocykli. Na drugim miejscu uplasowały się maszyny o pojemnościach silnika w przedziale 500-750 cm3, one zyskały najwięcej. Zarejestrowano ich 300, co stanowiło 24,3% wszystkich rejestracji. Grupa ta jako jedyna odczuła wzrost zainteresowania (+25,5% r/r). Najsilniej konsekwencje słabej pogody i niepewnej sytuacji gospodarczej odczuły lżejsze motocykle. Pojazdy do 125cm3, które królowały w pierwszym kwartale ubiegłego roku i skupiły wtedy 31,3% rynku, teraz zachowały niespełna 20% i odczuły zmniejszenie popytu o blisko 55% r/r. Jeszcze więcej (-58,9% r/r) straciły maszyny z silnikami z przedziału 125-250 cm3.
Jeżeli spojrzymy na podział motocykli na segmenty funkcjonalne to największym powodzeniem cieszyły się motocykle typu STREET (482 sztuki), jednak przy spadku zainteresowania o 22,4% r/r. Skupiły 39,1% udział rynku. Na drugim miejscu znalazły się motocykle typu ON/OFF (219 sztuk). Popyt na nie był na przestrzeni roku stabilny (-4,4% r/r). Przy skurczeniu całego rynku dało im to zwiększenie udziału do 17,8% (+4,2 punkty procentowe). Tylko jeden motocykl mniej zarejestrowano w segmencie CHOPER & CRUISER. Największą stratę poniosły BIG SCOOTERY, których zarejestrowano 85 sztuk, czyli mniej o 151 szt. (-64%) niż w pierwszym kwartale ub.r.
Używane motocykle, stanowiły niemal 85% w pierwszych rejestracjach. Sprowadzono ich 5,6 razy więcej niż sprzedano w tym czasie nowych maszyn, mimo, że i one odczuły spadek zainteresowania. Najbardziej popularne były w tej grupie: Honda (1 748;-20,5% r/r), Yamaha (1 678; -17%) i Suzuki (1 325; -17,9%).
MOTOROWERY
W pierwszym kwartale 2013 roku zarejestrowano 7 369 (-34,1% r/r, -3 821 szt.) nowych i używanych motorowerów. W tej liczbie znalazło się 5 461 (-34,1%, -2 823) nowych motorowerów. Niemal identyczny poziom spadków dotknął rejestracje motorowerów używanych. Zarejestrowano ich 34,3% mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem, czyli 1 908 sztuk.
Wszystkie marki w pierwszej dziesiątce poniosły straty. W pierwszym kwartale najchętniej wybierano motorowery marek: Romet Motors (2 036, -2,5%,-273 szt.), Zipp (653, -43,1%, -494 szt.) i Toros (330, -57,9%, +453 szt.).