Podczas nauki jazdy motocyklem kursanci często popełniają wszystkie, możliwe błędy w pozycji na motocyklu, a spięcie mięśni nie pozwala im na integrację z maszyną. Dłuższa jazda w takiej, napiętej pozycji będzie skutkowała mrowieniem w kończynach i bólem stawów.
Im nowsza konstrukcja motocykla, tym więcej mamy możliwości regulacji pozycji na nim. Począwszy od regulacji podnóżków, dźwigni nożnych, po siedzisko, kierownicę i klamki.
Podczas jazdy motocyklem powinno się zadbać o:
– wzrok i całą twarz skierowaną do przodu, nie w dół.
– ręce luźno spoczywające na kierownicy, lekko ugięte łokcie, barki rozluźnione. Wykluczone jest kurczowe ściskanie manetek, przeprost w łokciach i mocne opieranie się na kierownicy.
– dłonie spoczywające na manetkach i klamkach tak, by zachować linię prostą od przedramienia. Nienaturalne wygięcie nadgarstków bardzo szybko przyniesie dolegliwości bólowe.
– plecy wyprostowane, a przy większych prędkościach pozycja pochylona. Wygięcie lędźwiowe na dłuższą metę może spowodować problemy z bólem kręgosłupa, a pozycja zbyt pochylona – z krążeniem krwi w kończynach dolnych.
– kolana lekko przylegające do motocykla, a stopy skierowane nieco do wewnątrz. Dźwignie nożne powinny być obsługiwane pewnie, bez odrywania stóp z podnóżków.
Zdefiniowano trzy podstawowe pozycje na motocyklu:
Standard
To pozycja najbardziej neutralna, wyprostowana i oferująca najszersze pole widzenia. Zwykle uzyskiwana w motocyklach o wysoko umieszczonej kanapie.
Sport
To najlepsza postawa pod kątem aerodynamiki w modelach sportowych. Jednak z zawężonym polem widzenia i obniżonym komfortem podczas wielogodzinnej jazdy.
Cruiser
To luźna pozycja z odsunięciem bioder do tyłu i największym stopniem wyprostowania nóg. Zwykle występuje w modelach o nisko umieszczonej kanapie.
By zobaczyć jak powinna wyglądać pozycja motocyklisty na konkretnym modelu motocykla – można skorzystać z symulatora na stronie: http://cycle-ergo.com . W opcjach możemy ustawić, by miarą zostały centymetry, następnie podać swój wzrost i wagę. Finałowo otrzymamy model motocyklisty o własnych wymiarach na wybranym przez nas modelu motocykla, bądź go nie otrzymamy, gdy wymiary motocyklisty nie będą do modelu pasowały.