Site icon Motocaina

Porsche wynalazcą hybrydy szeregowej

Przykład rozwiązania układu napędowego w francuskim wozie bojowym, który ma wejść do produkcji od 2020 roku
Rys. Motocaina

Przykładem współczesnych zastosowań hybrydy szeregowej  będzie autobus miejski Mercedes Citaro czy wojskowe pojazdy AHED będące elementem amerykańskiego programu Future Combat System.

Prekursorem tego kierunku był Ferdynand Porsche, który już w 1900 roku skonstruował Lohner-Porsche Mixte: czterocylindrowy silnik o mocy 15 KM był połączony bezpośrednio z 80-woltowym dynamo. Wygenerowany prąd przepływał do silników elektrycznych przyłączonych do piast przednich kół lub był kierowany do baterii buforowej. Samochód ten jest uznawany za pierwsze seryjne auto hybrydowe na świecie.

Hybrydą szeregową nazywamy układ, w którym silnik spalinowy nie jest połączony mechanicznie z kołami auta i służy tylko do napędu generatora prądu elektrycznego, a do poruszania auta wykorzystuje się silnik (silniki) elektryczny. Przy takiej konfiguracji jednostka spalinowa może przez cały czas pracować w optymalnym zakresie obrotów (silniki elektryczne nie wymagają stosowania skomplikowanych skrzyń biegów).

Przeczytaj też o hybrydzie równoległej. Kliknij tu.

Exit mobile version