Site icon Motocaina

Polska nie jest już elektromobilną pustynią, wszystko dzięki funduszom unijnym

Polska już nie jest elektromobilną pustynią

a:2:{s:6:"old_id";s:5:"31716";s:14:"article_old_id";s:0:"";}

Ponad 240 urządzeń infrastruktury elektromobilnej, pilotażowe badania rynku, zmniejszenie emisji CO2 i promocja ekologicznego transportu to kluczowe efekty dwóch projektów realizowanych w latach 2016-2020 przez firmę GreenWay, z wykorzystaniem unijnych funduszy.

Prowadzone na terenie Polski i Słowacji działania „NCE-FastEvNet” oraz „NCE-AdvancedEvNet”, finansowane w ramach programu „Łącząc Europę”, spowodowały, że kraje te nie są już elektromobilną pustynią na mapie Starego Kontynentu.

Projekty zrealizowane przez GreenWay Polska i GreenWay Infrastructure (Słowacja) miały na celu stworzenie w pełni operacyjnej i zintegrowanej sieci ładowania na terenie tych państw. Dodatkowo, celem projektu było zainstalowanie stacji na obszarach, gdzie jej brakowało, oraz wzmocnienie infrastruktury w miejscach, gdzie występowało wysokie zapotrzebowanie na usługi ładowania. Wszystko to ma na celu popularyzację samochodów elektrycznych, zmniejszenie emisji CO2 i poprawę stanu powietrza, zwłaszcza w miastach.

Realizując zadania, GreenWay wdrożył nowe technologie skracające czas ładowania pojazdów elektrycznych, takie jak magazyny energii zintegrowane ze stacjami ładowania oraz zainstalował stacje ładowania o mocy do 350 kW, które obecnie czekają na badania UDT i uruchomienie. Peter Badik, prezes GreenWay Holding, podkreślił:

Projekt otworzył się przed nami możliwość budowy stacji ładowania o dużej mocy, co jest przyszłością branży. Realizację tego zadania ukończymy w I kwartale 2021 roku. Stworzyliśmy także sieć magazynów energii przy stacjach GreenWay, które pozwalają na zapewnienie wysokiej mocy przy ograniczeniach wynikających z mocy przyłączeniowej. Oprócz stworzenie nowej infrastruktury ładowania, zebraliśmy bezcenne praktyczne doświadczenia w tym zakresie, które określiłbym jako pionierskie. Ale co najistotniejsze, każde z tych działań przysporzyło się do znaczącego rozwoju elektromobilności w Polsce i na Słowacji.

Przeczytaj też: E-taryfa znacząco wesprze rozwój elektromobilności?

Projekt ma duże znaczenie dla rozwoju elektromobilności. Oczekiwanym skutkiem popularyzacji napędu elektrycznego w samochodach osobowych jest przede wszystkim czystsze powietrze w centrach miast i – dzięki rozwojowi OZE – redukcja zużycia paliw kopalnych. Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska, zauważa:

Prawdziwym beneficjentem programów są mieszkańcy Polski i Słowacji, a pośrednio całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej, gdyż coraz częściej spotykamy kierowców z innych krajów, które podróżując korzystają z naszej sieci. Projekt oznaczał dla nas istotne wsparcie przy rozwoju infrastruktury ładowania zarówno przy głównych drogach, jak i w miastach, jak choćby w Katowicach, gdzie dzięki naszym działaniom samorządowi uda się zrealizować cele dotyczące zapewnienia odpowiedniej liczby punktów ładowania wynikające z ustawy o elektromobilności. Co równie ważne, projekt pozwolił także na dalszy rozwój systemów IT i procedur wewnętrznych usprawniających funkcjonowanie naszej sieci oraz podnoszących jakość obsługi klienta. Z dumą oceniam, że w tym zakresie w ostatnich dwóch latach wykonaliśmy bardzo duży krok do przodu.

Przeczytaj też: Dostępność ładowarek GreenWay widoczna na Mapach Google

Szczegółowo w ramach działań zrealizowano:

Projekt NCE-AdvancedEvNet

Projekt NCE-FastEvNet

Oba projekty są częścią działań realizowanych równolegle w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki 9 różnym zadaniom pilotażowym, przy udziale innych europejskich firm i instytucji, powstała rozległa sieć ładowania pojazdów elektrycznych łącząca Skandynawię z Włochami. Pokryła ona Polskę, Niemcy, Belgię, Słowację, Czechy, Austrię i Słowenię stacjami szybkiego i superszybkiego ładowania.

Exit mobile version