Sektor motoryzacyjny cierpi. Chodzi tu nie tylko o wstrzymanie produkcji w wielu fabrykach samochodów na świecie, ale także o tym, że wiekszość z nas w sytuacji, gdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć najbliższej przyszłości, gwarancji utrzymania pracy, a co za tym idzie, dotychczasowych zarobków, nie decyduje się na poważne zakupy. Do takich z pewnością należy zakup samochodu. Przecież tu nie chodzi wyłącznie o samo kupowanie, ale możemy mieć problem z wyborem poszczególnych modeli i wersji – choć część z producentów zdecydowała się wprowadzić wirtualne salony samochodowe – to późniejsze kroki, takie jak odbiór auta (może być zdecydowanie późniejszy niż zakładano ze względu na ograniczone moce produkcyjne poszczególnych fabryk), rejestracja, czy ubezpiecznie samochodu – mogą być wyraźnie utrudnione przez wciąż rozwijający się w Polsce wirus COVID-19.
Przeczytaj też: COVID-19: czy maseczka w aucie będzie obowiązkowa? Nie, ale są warunki
W pierwszej dekadzie kwietnia 2020 roku zarejestrowano 6 404 samochody osobowe i dostawcze, o 64,01% mniej niż przed rokiem. Średnio każdego dnia rejestrowano 801 pojazdów. W analogicznym okresie roku ubiegłego średnia dzienna liczba rejestracji wynosiła 1 963 szt.
W ciągu pierwszych 10 dni kwietnia zarejestrowano 5 557 samochodów osobowych, co oznacza spadek o 65,21% wobec analogicznego okresu 2019 roku. Średnia dzienna sprzedaż spadła do 695 szt. (versus 1 728 szt. rejestrowanych podczas pierwszych 10 dni kwietnia 2019 roku).
Przeczytaj też: Załamanie sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Winny oczywiście koronawirus
Wszyscy czołowi producenci zanotowali spadki, włącznie z Toyotą, która do tej pory opierała się ogólnym tendencjom. W ciągu pierwszych 10 dni kwietnia zarejestrowano 966 aut osobowych tego japońskiego producenta, o 56,3% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Na drugim miejscu znalazła się Skoda (680 szt.; -68,0%), na trzecim – Volkswagen (406 szt.; -75,3%), a na czwartym – KIA (378 szt.; -56,7%). Pierwszą piątkę zamyka marka premium – BMW (342 szt.; -45,0%).
Udział osób fizycznych w rejestracjach w omawianym okresie wyniósł 29,1% (1 615 szt., spadek o 65,3%), zaś klientów firmowych 70,9% (3 942 szt.; -65,2%).
Źródło: Samar