Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
W naszym kraju odcinkowe pomiary prędkości działają oficjalnie od 2015 roku. System funkcjonuje z użyciem ustawionych urządzeń na początku i końcu monitorowanego odcinka, rejestrując czas wjazdu oraz wyjazdu samochodu. OPP wykonują zdjęcia pojazdów i mierzą czas, w którym pokonują kontrolowany odcinek, a te potrafią mieć nawet kilka kilometrów długości.
Na podstawie czasu wjazdu i wyjazdu samochodu, analizowana jest prędkość jego jazdy. Kierowcy, którzy przekroczą obowiązujący limit otrzymają automatycznie mandat, z kolei dane tych, którzy jechali przepisowo, zostaną automatycznie usunięte z bazy.
W Polsce nadzór nad systemem odcinkowych pomiarów prędkości sprawuje CANARD – Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.
Odcinkowe pomiary prędkości są zawsze oznaczone znakiem z informacją na jakiej długości będzie kontrola. Jednakże zdarza się również, że kierowcy pomijają znak informacyjny, a następnie głowią się jak obniżyć prędkość jazdy na kontrolowanym odcinku, co nierzadko kończy się niebezpiecznymi manewrami, jak np.: bardzo wolna jazda na ostatnich kilometrach OPP czy kilkuminutowy postój na poboczu. Nasza aplikacja informuje zawsze z wyprzedzeniem o kontroli prędkości na trasie, w tym również o odcinkowych pomiarach prędkości. Dzięki temu, kierowca ma możliwość zachowania bezpiecznej prędkości, nawet jeśli przez nieuwagę pominął znak informujący o odcinkowym pomiarze.
Julia Langa, Yanosik
Ile jest odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce?
Odcinkowych pomiarów prędkości spotkacie w Polsce 58. Najwięcej jest ich w województwie mazowieckiem (16), połowę mniej w łódzkim, podkarpackim i śląskim (6), a czterokrotnie mniej w lubelskim, lubuskim oraz warmińsko-mazurskim (4). Z kolei, w województwach dolnośląski, małopolskim, opolskim, podlaskim, pomorskim, świętokrzyskim są zamontowane po 2 urządzenia. W województwach wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim nie ma ich aktualnie w ogóle.
Lokalizacje nowych odcinkowych pomiarów prędkości
Jest już potwierdzone, że liczba odcinkowych pomiarów prędkości w naszym kraju zwiększy się o 39 nowych urządzeń. Aż 200 km dróg ma zostać objętych nadzorem. Urządzenia, które pojawią się na drogach to VELOCITY3, a wykonawca ma 70 tygodni na ich montaż. Zlecenie zostało zamknięte z końcem marca ubiegłego roku.
Nowe odcinkowe pomiary prędkości pojawią się zarówno na autostradach A1, A2 oraz A4, a także na drogach ekspresowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Szacując datę montażu urządzeń można przyjąć, że pojawią się na polskich drogach już w przyszłym roku, pod koniec lata.
Julia Langa, Yanosik
Nowy taryfikator mandatów 2022
Kierowcy powinni zwracać uwagę na znaki, informujące o odcinkowym pomiarze prędkości, zwłaszcza po wprowadzeniu nowego taryfikatora mandatów. Zgodnie z nim wyraźnie wzrosły kary między innymi właśnie za zbyt szybką jazdę. Poniżej przypominamy nowe stawki, wraz z porównaniem z tymi obowiązującymi przez lata:
- do 10 km/h – 50 zł (było 50 zł),
- od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł (było od 50 do 100 zł)
- od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł (było od 50 do 100 zł)
- od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł (było od 100 do 200 zł)
- od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł (było od 100 do 200 zł)
- ponad 30 km/h – 800 zł (było od 200 do 300 zł)
- ponad 40 km/h – 1000 zł (było od 300 do 400 zł)
- ponad 50 km/h – 1500 zł (było od 400 do 500 zł)
- ponad 60 km/h – 2000 zł (było od 400 do 500 zł)
- ponad 70 km/h – 2500 zł (było od 400 do 500 zł)