Site icon Motocaina

Nie piłaś? Nie jedź! Zagrożenia związane z odwodnieniem kierowcy

a:2:{s:6:"old_id";s:5:"15201";s:14:"article_old_id";s:0:"";}

O ile zagrożenia związane z prowadzeniem samochodu po spożyciu alkoholu są powszechnie znane, o tyle badań nad zależnością między nawodnieniem kierowcy a bezpieczeństwem nie ma zbyt wiele.

W badaniu1 przeprowadzonym w 2015 roku przez Uniwersytet w Loughborough w Wielkiej Brytanii i sfinansowanym przez Europejski Instytut Nawodnienia stwierdzono, że:

Ponadto około dwie trzecie kierowców nie potrafiło rozpoznać oznak odwodnienia – zmęczenia, zawrotów i bólu głowy, suchości w ustach i spowolnienia reakcji2.

Problem ten można rozwiązać, wypijając po prostu więcej wody. W badaniu3 przeprowadzonym w 2013 roku przez dwie uczelnie ustalono, że osoby, które wypijają pół litra wody przed wysiłkiem intelektualnym, reagują o 14% szybciej od osób, które wcześniej nic nie piły.

Co szósta osoba używa dziś technologii ubieralnych4. Nissan, zainspirowany rozwiązaniami pomagającymi dbać o zdrowie i kondycję, zaproponował zastosowanie zaawansowanych „inteligentnych” materiałów w branży motoryzacyjnej.

Nawiązawszy współpracę z holenderską marką Droog z branży wzornictwa przemysłowego, Nissan zainstalował w crossoverze Juke supernowoczesną technologię wykrywania potu SOAK. Specjalna powłoka na kierownicy i przednich fotelach Juke w prosty, ale skuteczny sposób ostrzega go i przypomina, że powinien napić się wody.

Powłoka SOAK działa w bardzo prosty sposób – zmienia kolor w kontakcie z wilgocią na przykład na dłoniach kierowcy lub ubraniu po intensywnym treningu. Odwodnienie jest sygnalizowane kolorem żółtym, natomiast kolor niebieski oznacza, że kierowca jest dostatecznie nawodniony.

Kierowca wyścigowy Lucas Ordóñez, zwycięzca inauguracyjnej edycji Nissan GT Academy, a obecnie zawodnik NISMO (Nissan Motorsport), występuje w filmie zrealizowanym w celu uświadamiania wpływu, jaki odwodnienie ma na bezpieczeństwo jazdy. Film można obejrzeć tutaj:

Dr Harj Chaggar, konsultant medyczny NISMO, powiedział: „Wielu sportowców doskonale rozumie konieczność nawadniania organizmu, ale ludzie spoza świata sportu często nie zdają sobie sprawy z wpływu odwodnienia na wydolność fizjologiczną. Technologia wykrywania potu w samochodzie to innowacyjny sposób zwrócenia uwagi na tę kwestię, a także skutecznej prewencji poprzez bezpośrednie ostrzeżenie kierowcy”.

Powłoka SOAK została opracowana przez Pauliena Routsa, badacza i projektanta z firmy Droog. „Opracowałem SOAK z myślą o zastosowaniu w odzieży sportowej. Moją wizją jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które w jakiś sposób pomagają noszącemu je użytkownikowi, wykorzystywanie nowych technologii rozszerzających funkcjonalność odzieży i tekstyliów, a także opracowywanie nowych sposobów interakcji z naszym zdrowiem i organizmem”.

Obecnie Nissan nie planuje wprowadzania technologii wykrywania potu w seryjnym modelu Juke. Jest to jedynie ilustracja podejścia marki do innowacyjności oraz pionierskich technologii zwiększających bezpieczeństwo.

1 http://www.lboro.ac.uk/media-centre/press-releases/2015/april/54-dehydrated-drivers.html

2 http://www.licencecheck.co.uk/blog/two-thirds-of-drivers-fail-to-identify-major-symptoms-of-dehydration

3 https://www.medicalnewstoday.com/articles/263648.php

4 http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2014/tech-styles-are-consumers-really-interested-in-wearing-tech-on-their-sleeves.html

Exit mobile version