Każdy miłośnik motoryzacji i motocykli w Polsce zna, lub co najmniej słyszał o brytyjskiej marce Norton. Jednej z najstarszych na świecie marek motocyklowych. Manufakturze, założonej w 1898 roku, której pojazdy odnosiły sukcesy sportowe, nieprzerwanie od roku 1907 roku. Wtedy Norton wygrał pierwszy wyścig słynnej serii TT Race na wyspie Man.
W roku 2009 Stuart Garner, szef firmy Norton reaktywował markę, a rok później ruszyła na nowo butikowa produkcja, w fabryce zlokalizowanej na terenach słynnego toru wyścigowego Donington Park. Powstał wówczas unikatowy motocykl, wyprodukoway w liczbie jedynie 200 egzemplarzy – Norton Commando 961 SE, o którym piałyśmy wcześniej tu.
W 2011 roku firma Norton otrzymała grant od państwa – rzadu brytyjskiego – który pozwolił jej się rozwinąć. Obecnie marka kojarzona jest unikalnym procesem montażu, niepowtarzalnym stylem, najwyższą jakością wykonania i najlepszych materiałów wykorzystanych do budowy tych dzieł sztuki.
O historii motocykli Norton pisałyśmy wcześniej tu.
Od 1 września 2017 wyłącznym importerem motocykli Norton w Polsce jest Liberty Motors. Oferta Nortona składa się obecnie z kilku modeli.
• Norton Commando 961 Sport MkII – 96 900 złotych
• Norton Commando Cafe Racer 961 MkII – 102 900 złotych
• Norton Dominator – 119 900 złotych
Wkrótce do oferty dołączy prawdziwie rasowy superbike – Norton V4 RR, którego pierwsza partia wyprzedała się na pniu. Supersportowiec oparty jest również o własną konstrukcję Nortona oraz widlasty silnik dysponujący mocą 200 KM oraz momentem 130 Nm (więcej o parametrach dowiesz się tu). Silnik powstał przy współpracy ze znaną z Formuły 1 brytyjską firmą Ricardo. Warto dodać, że w tym roku Norton z modelem V4 SS (RR to wersja drogowa ) powrócił do wyścigów na wyspie Man i od razu zajął miejsca w pierwszej dziesiątce, w obydwu najbardziej prestiżowych klasach: Superbike i Senior TT. Więcej o motocyklu Norton V4 RR dowiesz się z naszego artykułu.