Silnik BMW M5 |
![]() |
fot. BMW |
Spór co jest istotniejsze dla użytkownika: moc, czy moment obrotowy należy uznać za czysto akademicki. Obie te wartości są ważne, jednak o ile na moment możemy wpływać w większym stopniu, to moc jest parametrem wiele mówiącym o silniku.
Moc jest efektem konstrukcji i działania wszystkich układów silnika. Określa jego gotowość do wykonania pracy w określonym czasie. Taką pracą może być przyspieszenie do określonej prędkości, lub wjazd na wzniesienie z dużym obciążeniem (czyli zapakowanym po brzegi autem). O tym, że ten parametr jest ważny świadczą modyfikacje zespołów sportowych lub producentów ciężarówek, które starają się osiągnąć jak największą moc.
Istnieje związek między mocą, a momentem obrotowym, otóż moc jest iloczynem prędkości obrotowej i momentu obrotowego. Jednostką mocy jest kilowat kW.
1 kW odpowiada 1,36 KM (koń mechaniczny).