Site icon Motocaina

Jeździmy złomem, który zagraża życiu

a:2:{s:6:"old_id";s:4:"9991";s:14:"article_old_id";s:0:"";}

Dlaczego według policyjnych statystyk, tylko kilkadziesiąt wypadków z kilkudziesięciu tysięcy jest spowodowanych złym stanem technicznym samochodów. Wynika to z metodologii raportowania o wypadkach drogowych. Przyczyny takie, jak zły stan techniczny pojazdu, są bardzo rzadko brane pod uwagę. 

W 2014 roku na ponad 34 tysiące wypadków jedynie w 44 stwierdzono, że przyczyną była usterka techniczna. W wyniku tego zginęło 5 osób, a 59 zostało rannych. Najczęstsze usterki to braki w oświetleniu, niewłaściwy stan hamulców, usterki układu kierowniczego oraz zbyt mocno zużyte ogumienie. Dla porównania w Niemczech około 10 procent wypadków jest powodowanych przez niewłaściwy stan techniczny pojazdów. Patrząc na flotę na polskich drogach, takie porównanie wydaje się być absurdalne.

Eksperci podkreślają jednak, że w ostatnich latach stan techniczny pojazdów jeżdżących po polskich drogach poprawia się. Jednak fala importowanych, powypadkowych samochodów jest nadal spora. Problemy upatruje się w nie do końca szczelnym systemie kontroli technicznej pojazdów. Potwierdza to raport z kontroli NIK, która w zeszłym roku wyraziła zaniepokojeniem, w jaki sposób działają stacje kontroli pojazdów. 

Nadzór nad stacjami był sprawowany nierzetelnie wraz z naruszeniem obowiązujących przepisów. Jedna czwarta starostw w ogóle nie prowadziła kontroli w tym zakresie, a ponad 30 procent nadawało uprawnienia diagnostom, którzy nie posiadali doświadczenia i przeszkolenia w tym zakresie. Korzystali na tym kierowcy z niesprawnymi samochodami. 

Dopóki diagności będą przymykali oko na nieprawidłowości, dopóty będziemy jeździć niebezpiecznym złomem, który będzie zagrażał naszemu bezpieczeństwu.

Exit mobile version