Site icon Motocaina

Japan Mobility Show 2023 – powrót silnika Wankla, Hondy Prelude i elektryczny Land Cruiser. Co jeszcze pokazali Japończycy?

Japan Mobility Show 2023

Japan Mobility Show 2023

Targi motoryzacyjne zawsze były dobrą okazją, aby w jednym miejscu zobaczyć wszystkie nowości i modele samochodów, które za chwilę miały wyjechać na ulice. Na trwających Japan Mobility Show 2023 w Tokio jest podobnie, choć teraz to pokaz mobilności. Jak można się domyślać – dominują pojazdy elektryczne.

Japan Mobility Show 2023 – Honda

Na stoisku Hondy można oglądać nie tylko samochody, ale także różnorodne formy obecnej i przyszłej mobilności, nad którymi pracuje ta japońska marka.

Dla fanów marki to najważniejsza premiera, choć to na razie model koncepcyjny. Producent podkreśla, że nowy Prelude ma wzbudzać emocje i trzeba przyznać, że odważny design i ostre linie kuszą wzrok.

Obecnie nie znamy żadnych danych technicznych, ale nowa Honda Prelude będzie elektrykiem. Głowa do góry – nudno nie będzie, bo napęd ma zostać zapożyczony z modelu NSX, który w przyszłości także będzie elektryczny.

Produkcyjna Honda Prelude wyjedzie na ulice najwcześniej w 2025 roku.

Jeżeli ktoś nie lubi prowadzić samochodu i nie przepada za transportem publicznym może zechcieć podróżować małym autonomicznym pojazdem, takim jak Honda CI-MEV.

Samochód łudząco przypomina Smarta i wymiarami ma być do niego zbliżony. Obecnie traktujemy to jako ciekawostkę, choć niewykluczone, że wkrótce takie samochody pojawią się w największych metropoliach świata.

Ten mały samochodzik wykonany jest z żywicy akrylowej, która jest poddawana recyklingowi i ponownie wykorzystywana. Honda chce wykorzystywać odnawialne materiały, m.in. aby uniknąć problemów z dostępnością materiałów.

Oprócz nowości Hondy, marka także pochwaliła się pomysłem na nowoczesną mobilność. Japończycy, wspólnie z GM i Cruise chcą aktywować usługę jazdy bez kierowcy z wykorzystaniem Cruise Origin. Ma to się stać na początku 2026 roku.

Japan Mobility Show 2023 – Mazda

Mazda podczas wystawy w Tokio zaprezentowała dwa modele. Co ciekawe, jeden to samochód, który dobrze znamy, a drugi ma mieć silnik Wankla.

Mały roadster Mazdy zadebiutował w 1989 roku. Od tego czasu samochód stał się kultowy i uwielbiany przez fanów czterech kółek. Mazda MX-5 2024 nie robi rewolucji, a poprawia to, co i tak od lata robi świetnie – daje frajdę z jazdy.

W modelu 2024 znajdziemy przeprojektowane przednie reflektory LED oraz nowe tylne lampy. Pojawił się też nowy lakier Aero Grey, który w połączeniu z miękkim dachem w kolorze beżowym dodaje autu elegancji.

Fotele w kabinie obite są nowym materiałem, który zapobiega ślizganiu się podczas dynamicznej jazdy. Pozostałe zmiany to bezramkowe lusterko wsteczne, większy 8,8-calowy wyświetlacza systemu Mazda Connect, zaktualizowana tablica przyrządów kierowcy i dwa porty USB-C.

Sprzedaż Mazdy MX-5 2024 rozpocznie się w styczniu 2024 i wówczas poznamy ceny tego auta.

W mediach motoryzacyjnych okrzyknięto ten model następcą sportowej Mazdy RX-7. Skąd to wyróżnienie? Głównie ze względu na silnik Wankla, który tutaj służy w roli generatora energii dla napędu elektrycznego.

Mazdę ICONIC SP wyróżnia niski środek ciężkości dla zapewnienia sportowych właściwości jezdnych. Nisko poprowadzona linia maski, lekki i kompaktowy silnika Wankla umieszczony możliwie głęboko pomiędzy osiami zdradzają, że nowy model ma dawać frajdę z jazdy.

Mazda ICONIC SP

Innowacją nie tylko jest rotorowy generator, ale także silniki z elastycznym układem i możliwością spalania różnych paliw, w tym wodoru. Jeżeli Mazda wprowadzi te rozwiązania do produkcji, będzie to technologia absolutnie unikatowa na rynku.

Mazda ICONIC SP waży niespełna 1500 kg i ma 370 KM.

Japan Mobility Show 2023 – Suzuki

Podczas Japan Mobility Show 2023 na stoisku Suzuki można oglądać nowości tej marki z trzech segmentów (samochody, jednoślady, silniki zaburtowe).

To elektryczny, 4,3-metrowy SUV z napędem 4×4 z elektronicznym sterowaniem, 20-calowymi kołami, podwyższonym prześwitem oraz zasięgiem do 500 km na jednym ładowaniu. Choć to na razie prototyp, Suzuki zapowiada, że eVX pojawi się na ulicach pod koniec 2024 roku.

Suzuki na nazywa eWX „mini-kombi”, choć w zasadzie ciężko przypisać ten model do konkretnej kategorii. Zdecydowanie, przychodzi nam na myśl Suzuki Wagon R+, który był minivanem o bardzo kwadratowej budowie – charakterystycznej dla aut z Japonii.

Suzuki eWX jest funkcjonalne, ma 3,4 m długości (szerokość 1475 mm/wysokość 1620 mm), lecz mimo to ma pochwalić się przestronną kabiną. Auto przejedzie na jednym ładowaniu 230 km.

Wyglądem samochód przypomina dobrze nam znanego Swifta, a więc dlaczego jest to koncept? Swift Concept został wyposażony w szereg technologii poprawiających bezpieczeństwo (m.in. system unikania kolizji DSBS II, adaptacyjne światła drogowe AHS-Adaptive High Beam System oraz system monitorowania kierowcy DMS-Driver Monitoring System). Suzuki chwali się, że na pokładzie znalazł się „przełomowy, oszczędny zespół napędowy”, ale niestety szczegóły jednostki są nieznane.

Z innych ciekawostek na stoisku Suzuki można zobaczyć dwie wersje motocykla Burgman (elektryczną i wodorową) oraz latający samochód, czyli projekt prowadzony przy współpracy ze SkyDrive.

Japan Mobility Show 2023 – Toyota

Premiery Toyoty to głównie elektryczne samochody terenowe oraz model sportowy. Pojawił się także wózek inwalidzki, który potrafi wjeżdżać po schodach.

Toyota Land Cruiser to nie tylko bardzo dobry samochód terenowy, ale także symbol trwałości i niezawodności tej marki. Teraz legendarna terenówka otrzymała napęd elektryczny. Auto mierzy 5 150 mm długości, 1 990 mm szerokości i 1 705 mm wysokości. Rozstaw osi to 3 050 mm, Land Cruiser Se pomieści nawet 7 osób.

Toyota twierdzi, że dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu, Land Cruiser Se ma mieć „świetne możliwości terenowe”.

Koncepcyjny model EPU to średniej wielkości pickup z napędem elektrycznym. „Duchowy” następca Hiluxa ma sztywne nadwozie jednobryłowe o nisko położonym środku ciężkości. Toyota EPU mierzy ponad 5 metrów długości, mieści podwójną kabinę i pojemną skrzynię ładunkową.

To prototyp samochodu sportowego, który powstał we współpracy z inżynierami Toyota GAZOO Racing. FT-Se dzieli główne komponenty z modelem FT-3e, ale ma napęd elektryczny i poprawione właściwości aerodynamiczne.

Karoseria jest szeroka, niska i smukła, dzięki czemu opory powietrza mają być zminimalizowane, co oczywiście wpłynie na właściwości jezdne. Producent chwali się, że ekrany wewnątrz umieszczono nisko, żeby kierowca miał jak najlepszą widoczność.

Toyota zaprezentowała ciekawostkę – pojazd dla osób z niepełnosprawnością. Innowacyjny wózek inwalidzki zapewni swobodę poruszania się bez pomocy osób trzecich w miejscach trudno dostępnych – np. na schodach.

Podczas wchodzenia lub schodzenia po schodach, dwa duże napędzane koła pokonują stopnie, a jednocześnie tylna oś z mniejszymi kołami wysuwa się zza oparcia, aby ustabilizować wózek i zapobiec jego przechyleniu. JUU automatycznie utrzymuje optymalną pozycję i może pokonywać stopnie o wysokości do 16 cm. Toyota pracuje też nad systemem, dzięki któremu wózek będzie mógł automatycznie wjechać do przestrzeni bagażowej samochodu, a także z niej wyjechać.

Exit mobile version