Site icon Motocaina

Jakość paliwa coraz gorsza. Jest nowy raport UOKiK 2023

Wydawałoby się, że już dawno minęły czasy „chrzczonego paliwa”, czyli rozcieńczanego innymi substancjami, które silniki spalinowe niekoniecznie tolerują. Okazuje się jednak, że ostatnie badanie przeprowadzone przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK wykazało o połowę gorszą jakość paliwa niż w roku ubiegłym.

Jakość paliwa na stacjach według raportu UOKiK 2023

Jeszcze dekadę temu 5-6% próbek paliwa pobranych z dystrybutorów nie spełniało norm określonych w ministerialnym rozporządzeniu. W ubiegłym roku liczba ta spadła wyjątkowo nisko, bo zaledwie 1,1% paliw nie spełniło wymaganych norm.

Najnowszy raport UOKiK 2023 wskazuje, że od początku stycznia do końca września tego roku nastąpiło wyraźne pogorszenie sytuacji. Na 1446 pobranych próbek w 25 wykryto parametry, które nie odpowiadały wymogom. Oznacza to, że na 1,7% stacji paliw wykryto nieprawidłowości.

Na których stacjach jest najgorsze paliwo?

Tankowanie na stacji, na której wykryto niewłaściwe parametry w paliwie nie oznacza, że wszystkie paliwa nie nadają się do użytku, ale trzeba podchodzić do takich miejsc ostrożnie. Jeżeli UOKiK wykrył nieprawidłowości, właściciel stacji musi liczyć się z wysokimi karami i najprawdopodobniej także z kolejnymi kontrolami w przyszłości.

Oto lista stacji, na których wykryto „chrzczone paliwo”:

Woj. kujawsko-pomorskie

Woj. lubelskie

Woj. łódzkie

Woj. małopolskie

Woj. mazowieckie

Woj. podlaskie

Woj. pomorskie

Woj. śląskie

Woj. świętokrzyskie

Woj. warmińsko-mazurskie

Woj. wielkopolskie

Jak silnik reaguje na paliwo złej jakości?

Prawdopodobnie jednorazowe zatankowanie paliwa złej jakości nie spowoduje szkód dla silnika, choć nowoczesne silniki z bezpośrednim wtryskiem są na to bardzo wrażliwe i jednostka może pracować nieprawidłowo, jeśli „dostanie” złe paliwo.

Długotrwałe tankowanie benzyny lub diesla złej jakości może prowadzić do skrócenia żywotności jednostki napędowej oraz poważnej i kosztownej awarii.

Niewłaściwy skład frakcyjny benzyny może wpływać na podniesienie temperatury spalania, w wyniku czego w silniku zacznie zbierać się nagar, a żywotność wielu elementów znacznie się skróci. Co więcej, zbyt wysoka zawartość siarki powoduje przyspieszoną korozję, a za niska liczba oktanowa może prowadzić do spalania stukowego.

W przypadku oleju napędowego niewłaściwy skład frakcyjny przekłada się na szybsze powstawanie nagaru. Dodatkowo, zbyt niski parametr temperatury zapłonu stwarza zagrożenie wybuchem oparów oleju podczas tankowania. Z kolei zbyt wysoka temperatura zapłonu powoduje spadek wydajności silnika, co skutkuje większym apetytem na paliwo.

Warto pamiętać, że jeżeli wykryjemy nieprawidłową pracę silnika, a winnym okaże się złe paliwo, możemy ubiegać się o odszkodowanie i zwrot kosztów naprawy do właściciela stacji. Kluczowym będzie tutaj dokument potwierdzający zakup paliwa (paragon lub faktura) oraz najlepiej orzeczenie serwisu, który stwierdzi, że kiepskiej jakości paliwo było przyczyną awarii.

Exit mobile version