Site icon Motocaina

Jaki kask motocyklowy jest bezpieczny?

a:2:{s:6:"old_id";s:5:"10878";s:14:"article_old_id";s:0:"";}

Kask motocyklowy powinien przede wszystkim spełniać swoje zadanie, czyli zabezpieczać głowę motocyklisty przed ewentualnymi urazami i działaniem czynników zewnętrznych, ale jednocześnie zapewnić wygodę przez długie godziny jego użytkowania. Narodowy Nadzór Bezpieczeństwa Drogowego w Ameryce ogłosił, że ponad 11.000 tamtejszych motocyklistów nadal by żyło, gdyby posiadali bezpieczny kask.

W Europie za bezpieczeństwo kasku odpowiada norma ECE 22-04 lub ECE 22-05 (Wielka Brytania: BS-6658 Grade A; Japonia: JIS-T-8133-2000). Normy te są bardzo ściśle regulowane i wiarygodne, a obejmują: wytrzymałość uderzeniową, termiczną, testy zapięcia i wizjera.

Istnieją także rankingi Snell, Sharp, DOT i BSI. „Snell Memorial Foundation” to organizacja złożona z naukowców, kolegów i przyjaciół zawodnika Williama „Pete” Snell’a, który zginął w wyniku odniesionych urazów głowy. Fundacja promuje edukację, badania naukowe i ustalanie standardów kasków, nie tylko motocyklowych. Badania wykonywane są na losowo wybranych modelach: www.smf.org/certlist/std_M2010.

SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme) to organizacja rządowa w Wielkiej Brytanii, która zajmuje się testowaniem kasków z homologacją. Warto odwiedzić stronę SHARP i sprawdzić, ile z pięciu gwiazdek ma wybrany model kasku: http://sharp.direct.gov.uk/.

Ocena DOT (Department of Transportation) dotyczy próby wytrzymałości skorupy przy zderzeniu czołowym (ale np. nie testuje już zapięć). Kaski bez certyfikatu DOT nie zostały poddane takiej próbie, bądź jej nie przeszły. BSI to natomiast brytyjski odpowiednik Snell dbający o krajowe standardy kasków. Wytyczne Snell i DOT są bardziej rygorystyczne niż ECE.

Kilka faktów dotyczących użytkowania kasków:

Exit mobile version