Site icon Motocaina

Jaka jest dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu transportowego w Polsce?

DMC

DMC

Jeśli załadujemy pojazd z pominięciem wytycznych dotyczących jego DMC (analogicznie: DMC przyczepy) grozi nam wysoka kara. Zależnie od wartości przekroczenia może wynieść ona nawet 15 000 zł. Wyjaśniamy, co to jest DMC, gdzie w dowodzie szukać informacji w tym zakresie i jakie są dopuszczalne wymiary pojazdów.

DMC – co to?

DMC to skrót od określenia dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Określa się nim dopuszczalną masę całkowitą, jaką może mieć dany typ pojazdu poruszający się po drogach publicznych. DMC to masa pojazdu i obciążenia, które można do niej dodać zgodnie z warunkami homologacji. Do DMC wlicza się towary, wszelkie bagaże, kierowcę i pasażerów oraz paliwo. Przykładowo, kiedy waga ciężarówki wynosi 8 ton, a zgodnie z homologacją można obciążyć pojazd ładunkiem 10 ton, to DMC wynosi 18 ton.

DMC zespołu pojazdów (dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów)
Według ustawy Prawo o ruchu drogowym zespół pojazdów to pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość, na przykład samochód z przyczepą. Aby określić dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów, sięgnąć należy do dowodu rejestracyjnego i następujących zawartych w dokumencie danych:

 Przyczepa nie może być cięższa niż masa własna pojazdu, a DMC samochodu musi być o 1/3 większe niż DMC przyczepy. Jeśli masa przyczepy określona w dowodzie rejestracyjnym jest większa niż wpis w pozycji O.2, przyczepa musi posiadać hamulec najazdowy.  

Inne definicje

Powyżej wyjaśnione zostało, co to jest dopuszczalna masa całkowita (DMC). Inne pojęcia, których znaczenie warto rozróżniać to:

Ile wynosi DMC w Polsce

Dopuszczalna masa pojazdów i zespołów pojazdów, które mogą poruszać się na terenie Polski po drogach publicznych, wynosi odpowiednio:

Wymiary TIRa

TIR to potoczna nazwa ciągnika samochodowego. Jego dopuszczalną długość, szerokość, wysokość, a także inne parametry regulują przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Długość pojazdu nie może przekraczać: 12 m w przypadku pojazdu pojedynczego, 16,5 m w przypadku pojazdu samochodowego i naczepy, 18,75 m w przypadku zespołu dwóch pojazdów oraz 22 m w przypadku zespołu trzech pojazdów (ciągnika rolniczego z przyczepami). Ładunek nie może wystawać więcej 0,5 m od przedniego obrysu pojazdu i 1,5 m od siedzenia kierowcy. Z tyłu ładunek nie może wystawać więcej niż 2 m od obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów, a w przypadku przyczepy kłonicowej od osi przyczepy. Jeżeli przewożone jest drewno, nie może ono wystawać więcej niż pięć metrów od osi przyczepy kłonicowej. Dopuszczalna szerokość pojazdu to 2,55 metra i 2,6 metra, kiedy mamy do czynienia z izotermą. Szerokość z uwzględnieniem ładunku nie może wynieść więcej niż 3 metry. Z każdej strony ładunek może wystawać na bok nie więcej niż 23 cm. Wysokość pojazdu nie może przekroczyć 4 m.

Odpowiedź na pytanie, ile ton można załadować na TIRa zależna jest od konkretnego pojazdu, ale standardowo maksymalna ładowność TIRa wynosi 24 tony.

Artykuł powstał przy współpracy z Prilo.com – giełdą do transportu samochodów

Exit mobile version