Site icon Motocaina

Jak rozpoznać, kiedy wycieraczki nadają się do wymiany i dlaczego warto to zrobić?

a:2:{s:6:"old_id";s:5:"22844";s:14:"article_old_id";s:0:"";}

Wymiana wycieraczek – czemu warto to robić?

Wycieraczki to pierwszoplanowy element wyposażenia każdego pojazdu, choć dość często jest przez wielu kierowców niedoceniany. Wynika to z bardzo prostego powodu – dopóki warunki atmosferycznie nie ulegają pogorszeniu, mało kto z nich korzysta, przez co też łatwo o nich zapomnieć. Regularna wymiana wycieraczek jest istotna z co najmniej kilku powodów, z czego najważniejszym jest zapewnienie odpowiedniego pola widzenia kierowcy. Jeśli wycieraczka jest uszkodzona lub wyeksploatowana, pozostawia na powierzchni szyby cienką i nieregularną warstwą wody, co znacznie utrudnia obserwowanie drogi.

Niewłaściwe ściąganie wody z szyby przez wycieraczki niekorzystnie oddziałuje również na ostrość widzenia. Obraz staje się rozmyty i traci szczegóły, co w efekcie może prowadzić np. do zlewania się pieszych czy innych pojazdów z otoczeniem drogi. Warto zauważyć, że jeżdżąc ze zużytymi wycieraczkami, niszczysz sobie wzrok, nierzadko pojawiają się również mikrozarysowania szyby. A przecież zmiana wycieraczek jest nie tylko bardzo prosta, ale i tania.

Wymiana wycieraczek – kiedy to zrobić?

Obecnie produkowane wycieraczki często są wyposażone w różnego rodzaju wskaźniki, które podpowiadają kierowcy, kiedy najlepiej dokonać wymiany tego elementu. Z uwagi na dużą zmienność warunków atmosferycznych, jak np. silne działanie słońca latem i duże mrozy zimą, procesy zużycia wycieraczek mogą być różne. Dlatego też najlepiej sugerować się objawami nieprawidłowej pracy wycieraczek, które można podzielić na 4 główne grupy:

Smużenie, jak sama nazwa wskazuje, objawia się poprzez pozostawianie na szybkie wąskich smug. Zwykle dochodzi do tego w wyniku uszkodzenia lub załamania pióra wycieraczki, powodem może być naturalne zużycie, a także nadmierna ekspozycja na niekorzystne czynniki atmosferyczne i zabrudzenia. Aby uniknąć tego rodzaju sytuacji, nie zaleca się uruchamiania wycieraczek na zamarzniętej powierzchni szyby. Szarpana i hałaśliwa praca wycieraczek często wiąże się też z jej podskakiwaniem. Źródłem takiej usterki może być rzadkie używanie wycieraczek (guma odkształca się do pozycji leżącej) lub niska temperatura powietrza. Wszystko to sprawia, że pióro wycieraczki nie przesuwa się w sposób płynny po powierzchni szyby.

Częstym objawem zużycia wycieraczek jest pozostawianie zamglonej szyby. Dochodzi do tego w wyniku obecności zanieczyszczeń na szybie lub gumie wycieraczki lub braku obracania się gumy podczas pracy. Podobnie jak w poprzedniej sytuacji, może być to spowodowane usztywnieniem gumy z powodu temperatury. Jeżeli po włączeniu wycieraczek na szybie pozostają niewytarte miejsca, wskazuje to na niewystarczający nacisk na ramię wycieraczki, jego uszkodzenie lub odkształcenie gumowego pióra.

W zasadzie w każdej z tych sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest wymiana wycieraczek. W niektórych przypadkach warto oczywiście spróbować np. wyczyścić pióro, jeżeli to jednak nie usunie problemu, zdecydowanie zaleca się montaż nowych wycieraczek.

Exit mobile version