Honda Civic jedenastej generacji to kolejne wcielenie popularnego modelu, którego historia sięga kilkudziesięciu lat wstecz. Na jesieni 2022 roku nowa wersja pojawi się w salonach, a my już teraz mogłyśmy zobaczyć ten samochód na statycznej prezentacji.
W porównaniu do swojego poprzednika Honda Civic e:HEV zyskała szerszą, pewniej zarysowaną sylwetkę. Obniżenie o 25 mm linii maski w stosunku do poprzedniej generacji nadało autu dynamizmu. W porównaniu z dziesiątą generacją podstawa słupka A została przesunięta do tyłu i jest obecnie w jednej linii z osią przednich kół, co ma przynieść poprawę w zakresie widoczności (Honda chwali się, że kąt widzenia przez przednią szybę jest jednym z najlepszych w klasie). Najwyższy punkt linii dachu został przesunięty do przodu w porównaniu z poprzednią generacją. Łagodne nachylenie w stronę klapy bagażnika nadaje hatchbackowi wygląd zbliżony do fastbacka.
Moim zdaniem najciekawiej i najładniej prezentuje się tył nowej Hondy Civic. Jest wyjątkowo zgrabny, a szczególną uwagę zwracają światła, w kształcie charakterystycznej litery „C”.
Klapę bagażnika wykonano z żywic polimerowych, co jest nowością w Civicu. Dzięki zastosowaniu nowej technologii produkcyjnej, zmniejszono masę całego elementu o 20%, co ma ułatwić otwieranie i zamykanie bagażnika. Ale szczerze? Otwierając i zamykając bagażnik nie odczułam, żeby ta czynność była łatwiejsza. Wręcz przeciwnie, klapa wydawała się dość ciężka.
Honda Civic e:HEV – wnętrze
We wnętrzu najbardziej uwagę zwraca listwa o wzorze plastra miodu, biegnącą przez całą szerokość deski rozdzielczej, zakrywająca kratki wentylacyjne. To naprawdę ładny detal, który sprawia, że w kabinie nie wieje nudą.
Centralny ekran dotykowy, który znamy już z innych modeli Hondy, został powiększony do 9 cali i przesunięty w górę, aby ograniczyć rozpraszanie kierowcy, wynikające z przenoszenia wzroku zbyt nisko. Nie mam wątpliwości, że to rozwiązanie sprawdzi się w czasie jazdy. System jest przygotowany do obsługi Android Auto i bezprzewodowej komunikacji poprzez Apple CarPlay.
Honda nie rezygnuje z klasycznych przycisków i najważniejsze funkcje można bez problemu obsługiwać z pomocą włączników i pokręteł. Miłośnicy „klasycznych” kokpitów powinni być więc zadowoleni.
Co warte podkreślenia, okolice przycisków do okien czy tunel centralny, czyli miejsca, które mają często kontakt z naszymi palcami, zostały wykończone plastikiem o przyjemnej, chropowatej i niezostawiającej śladów strukturze. Honda celowo ograniczyła w kabinie ilość fortepianowej czerni, by wnętrze tak łatwo się nie brudziło.
Z tyłu dla pasażerów jest dużo miejsca, ale… opadająca linia dachu sprawia, że przy wsiadaniu i wysiadaniu trzeba uważać na głowę. Osoby powyżej 1,85 m siedząc będą dotykać już podsufitki. Pewną rekompensatą jest wydłużenie rozstawu osi aż o 35 mm, dzięki czemu z tyłu jest sporo miejsca na nogi. Kanapa jest nieźle wyprofilowana i nie sprawia, że siedzimy z podkulonymi kolanami. Dodatkowo pasażerowie z tyłu mogą liczyć na parę udogodnień, jak wyprowadzenie kratek wentylacyjnych czy dwa gniazda USB-A.
Honda Civic e:HEV – hybrydowy układ napędowy
Nowa Honda Civic będzie oferowana wyłącznie w wersji hybrydowej, dołączając do linii aut wyposażonych w układ e:HEV, w którym jednostka spalinowa współpracuje z dwoma elektrycznymi silnikami.
Opracowany przez Hondę układ napędowy e:HEV, składa się z 2-litrowej jednostki benzynowej z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracującej w cyklu Atkinsona, dwóch silników elektrycznych, nowej jednostki sterującej przepływem mocy, a także 72-ogniwowego zespołu akumulatorów litowo-jonowych. Silnik spalinowy przez większość czasu pracuje jako generator prądu, a za napędzanie kół bierze się tylko w poszczególnych sytuacjach, jak choćby podczas szybkiej jazdy autostradą.
Maksymalna moc układu jest równa maksymalnej mocy silnika elektrycznego i wynosi 184 KM (135 kW), a maksymalny moment obrotowy wynosi 315 Nm.
Honda Civic e:HEV – systemy bezpieczeństwa i wspomagające kierowcę
W nowej Hondzie Civic zastosowano pakiet Honda SENSING, czyli rozbudowany zestaw zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i rozwiązań wspomagających kierowcę. Nowa przednia kamera o szerokim kącie widzenia 100 stopni oraz udoskonalone systemy rozpoznawania obiektów zwiększają zdolność Civica do wykrywania pieszych, krawędzi jezdni, oznakowania poziomego drogi oraz innych pojazdów, w tym motocykli i rowerzystów. Oprócz udoskonalonych rozwiązań minimalizujących skutki ewentualnej kolizji, systemu utrzymywania na pasie ruchu czy tempomatu adaptacyjnego, w Civicu wprowadzono monitorowanie martwego pola i ruchu poprzecznego oraz asystenta jazdy w korku.
Honda Civic e:HEV pojawi się w Europie jesienią 2022 roku i wtedy też poznamy jej ceny, które w dużej mierze zdecydują o sukcesie lub porażce hatchbacka na polskim rynku.
W ostatnich latach Honda Civic nie cieszyła się w Polsce zbytnią popularnością. Ani w 2020, ani w 2021 roku model nie znalazł się nawet w TOP50 najchętniej wybieranych samochodów przez Polaków. Być może najnowsza generacja odmieni ten trend… Zwłaszcza, że Polacy chętnie wybierają kompaktową Toyotę Corollę, która do tej pory była w zasadzie bezkonkurencyjny. Jeśli ktoś chciał hybrydę segmentu C, wybór był mocno ograniczony.
Czy nowa Honda Civic okaże się poważnym zagrożeniem dla Toyoty Corolli? Na odpowiedź jeszcze poczekamy…