Site icon Motocaina

Grzechy kierowców – dzwonienie, picie i jedzenie za kierownicą

a:2:{s:6:"old_id";s:4:"8344";s:14:"article_old_id";s:0:"";}

W ankiecie online, przeprowadzonej przez TNS na zlecenie LeasePlan, udział wzięło ponad 3 tysiące kierowców flotowych z 20 krajów. Jednym z badanych aspektów było korzystanie z urządzeń mobilnych w czasie jazdy. Z ogólnego zestawienia wynika, że 7 na 10 kierowców korzysta podczas prowadzenia z telefonów (73%) a jedna piąta badanych (22%) wysyła wiadomości tekstowe lub sprawdza portale społecznościowe w czasie jazdy. Kobiety robią to częściej niż mężczyźni (23% wobec 19%).

Okazuje się, że w rankingu niebezpiecznych zachowań za kierownicą przodują kierowcy z Europy Zachodniej, a dokładniej z Francji, Luksemburga i Holandii. To oni wysyłają wiadomości testowe i korzystają z mediów społecznościowych w czasie jazdy znacznie częściej niż kierowcy z innych krajów. Kierowcy z USA wykazują się w tej kwestii szczególną ostrożnością. Co ciekawe w Polsce zaledwie 1% badanych kierowców przyznało się do sprawdzania profili na portalach społecznościowych w czasie jazdy, co plasuje nas na przedostatnim miejscu zestawiania spośród dwudziestu krajów. W porównaniu do 25% Holendrów to bardzo mało.

Oprócz telefonów w samochodach sięgamy również po jedzenie (37%) i picie (42%), a co 10 badanych przyznaje się również do palenia podczas jazdy. Nakładanie makijażu czy golenie to na szczęście rzadkość…

Czynność

Udział procentowy

Telefony

73%

Picie

42%

Jedzenie

37%

Wysyłanie wiadomości

20%

Palenie papierosów

10%

Sprawdzanie portali społecznościowych

9%

Czytanie

6%

Nakładanie makijażu

2%

Golenie

1%

Inne

3%

Żadne z powyższych

16%

Źródło: LeasePlan MobilityMonitor

Instytut Transportu Politechniki i Uniwersytetu Stanu Wirginia (Virginia Tech Transportation Institute) przeprowadził badanie wpływu korzystania z telefonów przenośnych i telefonów z zestawem głośnomówiącym na prowadzenie pojazdów i ryzyko zdarzeń o znaczeniu decydującym dla bezpieczeństwa (‘The Impact of Hand-Held and Hands-Free Cell Phone Use on Driving Performance and Safety Critical Event Risk’). Wskazuje ono, iż trzykrotnie wzrasta ryzyko wypadku podczas wykonywania składowychkładowych czynności wzrokowo-manualnych wynikających z korzystania z telefonów przenośnych i innych urządzeń mobilnych np. sięgania po telefon, wybierania numeru i wysyłania wiadomości SMS. Wyniki badania jasno potwierdzają, że rozkojarzenie kierowcy stanowi realne zagrożenie.

Exit mobile version