Przez ostatnie dwa lata, w swoim Centrum Innowacji w Akron, Goodyear prowadził intensywne prace badawcze z udziałem krzemionki pochodzącej z łusek ryżu. Wyniki testów potwierdziły, że wpływ nowej krzemionki na jakość opon jest taki sam jak krzemionki pozyskiwanej z tradycyjnych źródeł.
Wykorzystanie przez Goodyeara krzemionki z popiołu z łusek ryżu w szerszej skali produkcyjnej ma ułatwić rozwiązanie globalnego problemu z zagospodarowaniem łusek ryżowych. Jak wynika z danych Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa, co roku na świecie zbiera się ponad 700 milionów ton ryżu, a utylizacja łusek ryżowych stanowi wyzwanie dla środowiska naturalnego. Z tego względu łuski ryżu są często palone, by generować energię elektryczną i zmniejszać ilość opadów trafiających na wysypiska. Co prawda już od kilku lat popiół ryżowy jest przetwarzany na krzemionkę, ale dopiero wprowadzone niedawno procesy technologiczne pozwoliły uzyskać krzemionkę o wystarczająco wysokiej jakości do zastosowania w oponach.
Warto pamiętać, że krzemionka odgrywa bardzo dużą rolę w produkcji ogumienia, ponieważ wzmacnia mieszankę bieżnika. Zastosowanie jej zamiast sadzy, tradycyjnego środka wzmacniającego opony, pozwala na zmniejszenie oporów toczenia, co ma bezpośredni wpływ na poprawę efektywności paliwowej pojazdu. Ponadto jej udział w mieszance bieżnika może mieć pozytywny wpływ na trakcję opony na mokrej nawierzchni.