Czwarta generacja Forda Focusa, obecna na rynku od 2018 roku, przeszła właśnie lifting. Odświeżony wygląd, multimedia, systemy bezpieczeństwa i paleta jednostek napędowych to najważniejsze zmiany wprowadzone w nowej odsłonie kompaktowego Forda Focusa.
Ford Focus po liftingu – zmieniony design
W wyglądzie nadwozia zmienia się przede wszystkim pas przedni zaprojektowany zgodnie z filozofią „human-centric” (zorientowana na człowieka). Przy nowym projekcie maski silnika, jej przednia krawędź przebiega wyżej, a „niebieski owal” Forda został przeniesiony z krawędzi maski na środek większego górnego wlotu powietrza, który w zależności od wybranej linii stylistycznej będzie różnić się detalami wykończenia.
Nowe reflektory wykonane w technice LED stanowią standardowe wyposażenie wszystkich wariantów nowego Focusa i mają zintegrowany sektor świateł przeciwmgielnych, co wpłynęło na uzyskanie czystszej i smuklejszej dolnej części nadwozia oraz zapewnia charakterystyczną świetlną sygnaturę marki. Modele pięciodrzwiowe i kombi otrzymały przyciemnione klosze tylnych świateł, a przeprojektowane odbłyśniki diodowych świateł tylnych w modelu podstawowym wyróżnia ciemniejsza część centralna i przyciągający wzrok nowy wzór linii świetlnych.
W ramach opcji dostępne będą matrycowe światła Dynamic Pixel LED wyposażone między innymi w funkcje dynamicznego doświetlania zakrętów, aktywnego sterowania wiązką światł,a by nie oślepiać innych kierowców (wykorzystuje kamerę) czy dopasowywania świateł do sytuacji na drodze i warunków pogodowych.
We wnętrzu Focusa najbardziej rzuca się w oczy zmieniony kokpit, który wydaje się znacznie bardziej opływowy i pozbawiony zbędnych elementów. Poziomy ekran centralny, o przekątnej 13,2 cala, zapewnia dostęp do nowego systemu multimedialnego Sync4, zaadaptowanego z elektrycznego Mustanga Mach-E. Poprzez ekran dotykowy obsługuje się także klimatyzację oraz ustawienia większości systemów samochodu.
Ford Focus po liftingu – gama jednostek napędowych
Podstawowymi silnikami odświeżonego Forda Focusa pozostają trzycylindrowe Ecoboost 1.0 o mocy 100 KM lub 125 KM, sparowane z 6-biegowymi manualnymi skrzyniami biegów. Jednostka ta oferowana będzie także jako miękka hybryda z opcjonalną siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów w wariantach o mocy 125 i 155 KM.
Jedynym dieslem w gamie jednostek napędowych pozostanie EcoBlue 1.5 w dwóch wariantach mocy – 95 lub 120 KM, współpracujący z sześciostopniową manualną lub w mocniejszej odmianie z opcjonalną ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów.
Topowa odmiana ST napędzana będzie motorem EcoBoost 2.3 o mocy 280 KM. Seryjnie model ten wyposażony zostanie w 6-stopniową przekładnię manualną lub za dopłatą w 7-biegowy „automat” z łopatkami do zmiany przełożeń przy kierownicy.
Nowy Focus jest również wyposażony w system wybieranych trybów jazdy, który umożliwia kierowcy przełączanie pomiędzy trybami Normalny, Sport i Eco, dostosowującymi reakcje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, działanie elektronicznie sterowanego układu wspomagania kierownicy (EPAS) i automatycznej skrzyni biegów, zależnie od warunków jazdy. W wersji Active dodano również tryb Śliska nawierzchnia, zwiększający pewność jazdy w warunkach niskiej przyczepności kół oraz tryb Nawierzchnia nieutwardzona, pomyślany tak, by pomóc w utrzymaniu samochodu w ruchu na grząskich nawierzchniach.
Ford Focus po liftingu – technika ułatwiająca życie
W nowej odsłonie popularnego modelu, kierowcy znajdą szereg elektronicznych systemów wspomagających, których zakres działania w wielu przypadkach został poszerzony w porównaniu z obecną generacją. To między innymi asystent martwego pola widzenia, który nie tylko ostrzega o pojazdach znajdujących się poza zasięgiem wzroku kierowcy, ale też w razie potrzeby ma odpowiednio „zniechęcić” prowadzącego do zmiany pasa ruchu. System skanuje otoczenie auta poszukiwaniu pojazdów znajdujących się do 28 metrów za nim 20 razy na sekundę i może działać przy prędkościach od 65 km/h do 200 km/h.
System Intersection Assist wykorzystuje kamerę i radar umieszczone z przodu do monitorowania drogi przed Focusem pod kątem potencjalnych kolizji z innymi pojazdami. Może on automatycznie uruchomić hamulce podczas jazdy z prędkością do 30 km/h, aby zapobiec wypadkom lub złagodzić ich skutki w sytuacji, gdy kierowca skręca w drogę nadjeżdżającego pojazdu, np. na skrzyżowaniu.
Odnowiony Ford Focus w salonach pojawi się na początku przyszłego roku. Ile będzie kosztować? Na tę informację, musimy jeszcze trochę poczekać.