Śmiertelność w wypadkach drogowych w Polsce na tle innych krajów europejskich jest wyjątkowo wysoka. Na każde 100 osób uczestniczących w wypadku, śmierć ponosi 11 z nich. Pomimo to kierowcy nadal nie są świadomi znaczenia zapinania pasów bezpieczeństwa.
Gdy nie masz zapiętych pasów, z niegroźnie wyglądającego wypadku możesz nie wyjść cało… |
fot. Katarzyna Frendl
|
Z badań przeprowadzonych w sierpniu 2011 roku wynika, że 27% przebadanych osób pod wpływem kampanii „Zapnij pasy. Włącz myślenie” częściej zapina pasy jako pasażer z tyłu pojazdu, a 37% osób deklaruje, że dzięki kampanii częściej zwraca uwagę innej osobie, by zapięła pasy. Należy podkreślić, że kampania „Zapnij pasy. Włącz myślenie” w dużym stopniu wpłynęła na zachowanie młodych kierowców – aż 41% więcej z nich zapina pasy. O 7% osób więcej poparło zaostrzenie kar za nieużywanie pasów bezpieczeństwa.
Polacy coraz częściej zdają sobie sprawę ze zbiorowej odpowiedzialności wszystkich uczestników ruchu drogowego za bezpieczeństwo na drodze (obecnie 59%). Opinia publiczna powoli przestaje także wierzyć mitom związanym ze szkodliwością czy nieskutecznością pasów bezpieczeństwa. Już 79% badanych jest świadomych tego, że w przypadku niezapięcia pasów może uszkodzić innych podróżnych, w tym kierowcę. Polacy dzięki kampanii „Zapnij pasy. Włącz myślenie” dowiedzieli się także, że pasy bezpieczeństwa nie szkodzą kobietom w ciąży.
Fakty i mity
Krąży wiele stereotypów dotyczących stosowania pasów bezpieczeństwa. Oto niektóre z nich.
Mit Zapięte pasy mogą uniemożliwić wydostanie się z płonącego pojazdu.
Fakt Tylko 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem auta.
Mit Podczas wypadku lepiej wypaść z auta, niż być w nim uwięzionym.
Fakt W przypadku wyrzucenia ciała przez przednią szybę ryzyko odniesienia ciężkich ran w wypadku jest 25 razy większe. Natomiast ryzyko śmierci jest 6 razy większe.
Mit Po mieście i na krótkich trasach jeździ się wolno. W związku z tym, w razie wypadku nic im się nie stanie. Zapinanie pasów, w tej sytuacji, jest czynnością zbędną.
Fakt Przy zderzeniu z prędkością 50 km/godz. ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą 1 tony. Przy uderzeniu w stałe elementy samochodu skutki mogą być śmiertelne, również dla pasażera z przodu.
Mit Właściciele aut wyposażonych w poduszki powietrzne żyją natomiast w przeświadczeniu, że to zabezpieczenie jest wystarczające.
Fakt Poduszka powietrzna redukuje ryzyko śmierci o 50% tylko wtedy, gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa.
Mit Pasażerowie na tylnych siedzeniach samochodu rzadko zapinają pasy bezpieczeństwa (stosuje je średnio około 47% pasażerów). Uważają, że tam jest bezpieczniej.
Fakt Pasażerowie na tylnym siedzeniu są tak samo narażeni na poważne obrażenia, jak z osoby siedzące z przodu samochodu. Ponadto, stanowią oni śmiertelne zagrożenie dla podróżujących z przodu pojazdu.
Mit Trzymanie dziecka na kolanach zabezpieczy je przed konsekwencjami wypadku w takim samym lub większym stopniu, jak usadowienie w foteliku.
Fakt Rodzic nie jest w stanie utrzymać w rękach dziecka, które w momencie nieoczekiwanego uderzenia przybiera masę … słonia. Co więcej, w czasie wypadku, rodzic może przygnieść dziecko własnym ciałem zmniejszając jego szansę na przeżycie.
Mit Pasy bezpieczeństwa stanowią zagrożenie dla kobiety w ciąży.
Fakt Podczas wypadku pasy bezpieczeństwa są jedynym urządzeniem, które może uratować życie kobiety w ciąży i jej nienarodzonego dziecka.
fot. plakat kampani „Zapnij pasy. Włącz myślenie”
|
Samochód uderza w nieruchomą przeszkodę przy prędkości 80km/h. Jak to wygląda?
Czas tragedii – niespełna 0,2 sekundy.
Po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80km/h.
Po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 centymetrów.
Po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę, po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała, po 0, 068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton, po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę, po 0,100 sekundy ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy wypada na zewnątrz, wybijając przednią szybę – obrażenia powodują śmierć na miejscu, po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać.
Po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza…
Źródło: www.bezpieczniwpasach.pl