Site icon Motocaina

Sylwester 2022 – ostatni dzień tańszych cen paliwa. Czy warto robić zapas paliwa? Ile możesz go mieć?

Czy warto robić zapas paliwa

Czy warto robić zapas paliwa? Wiadomo już, że od 1 stycznia 2023 roku wzrasta VAT na paliwa z 8% do 23%. Napięta sytuacja geopolityczna, związana z rozgrywającą się za naszą wschodnią granicą wojną, raczej nie sprawi, że paliwa nagle potanieją o połowę. Być może niektórzy z Was pomyśleli, by Sylwestra 2022 wykorzystać do zrobienia zapasów na stacjach benzynowych. Ile możesz zatankować paliwa na zapas, czy to jest legalne i czy ma w ogóle sens?

Czy warto robić zapas paliwa? Do czego mogę zatankować?

Właściciele aut osobowych bez żadnych ograniczeń mogą zatankować pojazd pod korek. Jednak, gdy zechcą pobrać paliwo także do innych zbiorników, tu już można napotkać ograniczenia. Przede wszystkim pracownik stacji może odmówić pobrania/wlania paliwa do zbiorników innych niż wyłącznie przeznaczone do przechowywania paliwa sprawne, homologowane kanistry. Żadne butelki PET, kartony po mleku czy inne nietypowe pojemniki nie zdadzą egzaminu, a jeżeli kierowca będzie się stawiać, pracownik stacji wezwie po prostu policję. Tankowanie paliwa – czyli ładunku niebezpiecznego – do „byle czego” jest niedozwolone, tankować zapas można tylko do kanistrów na paliwo.

Czy warto robić zapas paliwa? Ile mogę wlać?

Oprócz pełnego zbiornika przepisy mówią o ograniczeniu do 60 litrów na dodatkowy zbiornik oraz do 240 litrów (ponad zbiornik paliwa samego pojazdu) na pojazd (na jednostkę transportową). Co prawda przepisy te dotyczą przede wszystkim rolników, ale mogą mieć zastosowanie także do osób prywatnych. W przypadku firm w pewnych sytuacjach możliwe są większe limity, ale dotyczą one specyficznych zadań, np. firma budowlana może jednorazowo (przewóz pomocniczy) pobrać do 450 litrów paliwa na jednostkę transportową), ale osób prywatnych to nie dotyczy. Pamiętaj:

Czy warto robić zapas paliwa? Tylko, gdy masz gdzie przechowywać

Robienie szczególnie dużych zapasów jest kłopotliwe, z dwóch powodów. Po pierwsze to kwestia przepisów.

Według Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów – przechowywanie benzyny i ropy w garażach:

Druga kwestia powiązana jest z trwałością paliwa. Obecnie na stacjach oferowane są paliwa zimowe, o zmienionym w stosunku do paliw letnich składzie i z dodatkami z biokomponentów, które z czasem ulegają rozkładowi, co wpływa na jakość paliwa. Przyjmuje się, że trwałość paliwa przechowywanego w kanistrze to jakieś 6 miesięcy, dłuższe przechowywanie może oznaczać, że do własnego auta będziemy lać paliwo nie spełniające norm. Ponadto aby uniknąć rozwarstwienia się składników paliwa, warto co jakiś czas potrząsnąć przywiezionymi do domowego garażu kanistrami, by paliwo się wymieszało.

Exit mobile version