Site icon Motocaina

Czy roboty zastąpią ludzi przy produkcji samochodów? Jak wygląda automatyzacja w Polsce?

a:2:{s:6:"old_id";s:5:"22656";s:14:"article_old_id";s:0:"";}

Automatyzacji w Polsce i na świecie w swoim nowym raporcie przyjrzał się portal ALEO.com. W ramach publikacji przeprowadzono badanie, z którego wynika, że 60,5% Polaków zauważa wpływ automatyzacji na swoją codzienną pracę. Mimo to większość z nas nie boi się, że w ciągu 10 lat robot zabierze nam pracę. Podobne obawy wyraża tylko co szósty badany. 

Zaskakująco spokojni wydają się osoby pracujące w przetwórstwie przemysłowym. W tym segmencie rynku, obejmującym m.in. produkcję samochodów i części motoryzacyjnych, o swoją pracę w związku z automatyzacją martwi się jedynie 13,3% pracowników. Tymczasem to jedna z branż o największym potencjale robotyzacji: maszyna lub algorytm mogą zastąpić człowieka nawet w co drugim zadaniu – podkreślają autorzy raportu, powołując się na analizy PwC. 

Zdają sobie z tego sprawę również producenci samochodów, dla których zastąpienie ludzi robotami i sztuczną inteligencją jest szansą na przyspieszenie produkcji oraz optymalizację kosztów. We wrześniu likwidację 750 stanowisk ogłosił Volkswagen Poznań – największy pracodawca w Wielkopolsce. Do końca grudnia 2020 firma chce uruchomić w swoich fabrykach 450 robotów. Volkswagen będzie zwalniał pracowników również w Niemczech, gdzie do 2023 r. może zniknąć nawet 7 tys. stanowisk. Powód? „Automatyzacja powtarzalnych zadań”. 

Jak podkreśla w swoim raporcie ALEO.com, do tej pory polski przemysł radzi sobie bez robotów. „W Polsce na każde 10 tys. pracowników zatrudnionych w sektorze produkcji przypadają zaledwie 32 roboty przemysłowe” – piszą autorzy publikacji, przywołując dane Międzynarodowej Federacji Robotyki. Dla porównania w Niemczech na każde 10 tys. pracowników przypada 309 robotów, w Singapurze 488, a w Korei Południowej – 631. 

 

Exit mobile version