Site icon Motocaina

Coraz mniej śmiertelnych wypadków na polskich drogach. Jak wypadamy na tle innych państw?

Brak polisy OC

Brak polisy OC

Komisja Europejska opublikowała wstępne dane dotyczące ofiar śmiertelnych na drogach w 2021 roku. Szacuje się, że w zeszłym roku w wypadkach drogowych zginęło 19 800 osób. Oznacza to wzrost o 1000 zgonów (+5%) w porównaniu z 2020 rokiem, ale to nadal 3000 (-13%) mniej zgonów w porównaniu z 2019 rokiem, przed pandemią koronawirusa. Unijna komisarz ds. transportu Adina Valean, powiedziała:

Ponieważ wskaźniki ruchu (drogowego) wracają do normy, musimy zapewnić, że nie wrócimy do liczby zgonów na naszych drogach sprzed pandemii. Na poziomie UE podejmiemy starania poprzez finansowanie, ustawodawstwo i działania informacyjne, aby pomóc stworzyć (…) system bezpieczniejszej infrastruktury, bezpieczniejszych pojazdów, bezpieczniejszego korzystania z dróg i lepszej opieki powypadkowej. Jest to jednak wspólna odpowiedzialność państw członkowskich, branży i użytkowników dróg. Każdej śmierci i poważnych obrażeń na naszych drogach można uniknąć

Najbezpieczniej jest na drogach Szwecji. Najbardziej niebezpieczne drogi ma Rumunia

W 2021 roku najbezpieczniejsze drogi były w Szwecji (18 zgonów na milion mieszkańców), podczas gdy Rumunia miała najwyższy wskaźnik  śmiertelności (93 zgony na milion mieszkańców). Średnia dla UE wyniosła 44 zgony na drogach na milion mieszkańców.

Z raportu Komisji Europejskiej wynika, że poziom bezpieczeństwa najbardziej poprawił się Danii, Belgii, Portugalii, Polsce i na Litwie. Z kolei na Łotwie, w Słowenii i Finlandii liczba śmiertelnych ofiar wypadków wzrosła.

Ze wstępnych danych wynika, że dziewięć państw członkowskich (Dania, Niemcy, Irlandia, Cypr, Litwa, Malta, Polska, Portugalia i Szwecja) zarejestrowało najniższą w historii liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w 2021 roku.

Aż 52% śmiertelnych wypadków w UE miało miejsce na drogach wiejskich, w porównaniu z 40% na obszarach miejskich i 8% na autostradach. Kierowcy i pasażerowie samochodów stanowili 43% wszystkich ofiar ofiar śmiertelnych na drogach, piesi – 20%, użytkownicy jednośladów z napędem (motocykle i motorowery) – 18%, a rowerzyści – 10%.

Exit mobile version