Zilustrowanie powstawania zjawiska klina wodnego na styku opony z nawierzchnią. |
![]() |
Fot. Milcar
|
Aquaplaning jest pojęciem związanym z poślizgiem koła na mokrej nawierzchni. Przyczyną jest utrata kontaktu opony z jezdnią na skutek klina wodnego. Przyczyną klina wodnego powodującego oderwanie opony jest niemożność odprowadzenia wody przez kanaliki i występy bieżnika. Aquaplaning może pojawić się już przy wysokości wody wynoszącej 2 milimetry. Zależy on głównie od prędkości jazdy (powierzchnia styku opony jest bardzo mała ale musi sobie poradzić z odpompowaniem średnio 10 dm3 wody na sekundę; zmiana rodzaju bieżnika pomaga w ograniczonym zakresie). Tym nie mniej należy pamiętać, że:
– im wyższy bieżnik o mniejszej gęstości tym opona odporniejsza na aquaplaning (np. ogumienie terenowe);
– szerokość opony ma wpływ na występowanie tego zjawiska;
– im większa grubość warstwy wody tym aquaplaning występuje przy mniejszej prędkości;
– podwyższenie ciśnienia w ogumieniu powoduje zmniejszenie możliwości wystąpienia aquaplaningu.
Jak jeździć podczas deszczu, aby uniknąć zjawiska aquaplanningu – czytaj tu.