Site icon Motocaina

Bugatti Bolide – hipersportowy samochód o mocy 1850 KM, stworzony z myślą o zabawie na torze

Bugatti Bolide

a:2:{s:6:"old_id";s:5:"30852";s:14:"article_old_id";s:0:"";}

Bugatti Bolide to hipersportowy samochód zorientowany na tor. Jest najbardziej ekstremalną, bezkompromisową, najszybszą i najlżejszą koncepcją pojazdu w najnowszej historii Bugatti – z niesamowitym stosunkiem masy do mocy 0,67 kg na PS. Jest to możliwe dzięki połączeniu silnika W16 o mocy 1850 KM i masie pojazdu wynoszącej zaledwie 1240 kilogramy.

Bugatti Bolide osiąga wartości praktycznie dorównujące bolidom Formuły 1, a jego prędkość maksymalna znacznie przekracza 500 km/h.

Teoretyczne osiągi to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,17 sekundy i od 0 do 200 km/h w 4,36 km/h. Teoretycznie Bolide potrzebuje 3:07,1 minuty na pokonanie okrążenia toru Le Mans i 5:23,1 minuty na obejście słynnego Nordschleife. Czemu teoretycznie? Bo Bugatti jeszcze nie przeprowadziło testów na żywo, i powyższe liczby to tylko symulacje.

Ale i tak – WOW!

Stephan Winkelmann, prezes Bugatti, wyznaje co stoi za tym hipersportowym, samochodowym eksperymentem:

Bugatti oznacza ciągłe poszukiwanie innowacji technologicznych – w zgodzie z wartościami marki, takimi jak doskonałość, odwaga i poświęcenie. A Bugatti nigdy nie stoi w miejscu. Nieustannie dążymy do nowych i ekscytujących celów, a pytanie, o którym zawsze pamiętamy, brzmi: co jeśli?

Zadaliśmy sobie pytanie, w jaki sposób możemy przekształcić potężny silnik W16 w techniczny symbol marki w najczystszej postaci – tylko z czterema kołami, silnikiem, skrzynią biegów, kierownicą. Ważnym aspektem naszych rozważań było dopracowanie naszego kultowego układu napędowego bez żadnych ograniczeń w zakresie stosunku masy do mocy. Te rozważania zaowocowały Bugatti Bolide. Bezkompromisowy eksperyment, rasowy Pur Sang, który w swojej brutalnej ekskluzywności zachwyca przede wszystkim wysokimi osiągami, niską wagą i wrażeniami z jazdy w zupełnie nowym wymiarze. Prowadzenie Bolide jest jak jazda na kuli armatniej.

Cała wiedza inżynierów Bugatti została skondensowana w Bugatti Bolide. Jest więc innowacyjnym źródłem informacji dla przyszłych technologii. Bolide jest czymś więcej, niż tylko ćwiczeniem intelektualnym.

Sercem Bugatti Bolide jest 8,0-litrowy silnik W16 o mocy 1850 KM i momencie obrotowym 1850 Nm. Bugatti zaprojektował napęd specjalnie do użytku na torze wyścigowym i zoptymalizował silnik i skrzynię biegów, szczególnie pod kątem wyższych prędkości obrotowych silnika. Obejmuje to między innymi zmniejszenie dławienia układu dolotowego i wydechowego, aby uzyskać jeszcze szybszą, bardziej spontaniczną i ekstremalną reakcję samochodu.

Cztery nowo opracowane turbosprężarki są wyposażone w zoptymalizowane łopatki, aby wytworzyć większe ciśnienie doładowania i moc przy wyższych prędkościach obrotowych silnika. Aby uzyskać optymalne smarowanie nawet przy ekstremalnie wysokich siłach odśrodkowych, zoptymalizowano obieg oleju, ciśnienie oleju, zawory zwrotne, przegrody, zbiorniki oleju i konstrukcję pompy smarowania suchej miski olejowej. Jednocześnie znacznie zmniejsza się waga układu napędowego.

Zamiast intercoolera typu woda-powietrze Bugatti Bolide ma chłodnicę międzystopniową powietrze-powietrze ze wstępnym chłodzeniem wodnym, co zapewnia optymalną wydajność na torze wyścigowym. Napływ powietrza odbywa się od przodu przez jeden wewnętrzny i jeden zewnętrzny kanał powietrza z każdej strony pojazdu. Dwie chłodnice wodne, które są umieszczone przed przednią osią, zapewniają wydajniejszy układ chłodnicy pod względem przepływu niż jest to zwykle stosowane nawet w Formule 1. Nowo opracowane i hybrydowe sprężarki radialne z turbowentylatorami węglowo-tytanowymi wentylują i chłodzą wysokowydajny wyścigowy układ hamulcowy.

Aby osiągnąć suchą masę 1240 kilogramów, podjęto wszelkie możliwe cięcia masy w odniesieniu do zastosowanych materiałów i procesów produkcyjnych, zarówno pod względem tego, co jest obecnie wykonalne, jak i co będzie możliwe w przyszłości.

Wszystkie śruby i elementy mocujące Bolide są w całości wykonane z tytanu. Ponadto w wielu miejscach stosuje się puste w środku, cienkościenne elementy funkcjonalne wykonane ze stopu tytanu dla przemysłu lotniczego. Pochodzą one z drukarki 3D i są niezwykle cienkie, a grubość ścianek dochodzi do 0,5 milimetra. Siły działające na przednie i tylne skrzydła są przenoszone przez ultralekkie, ale bardzo solidne elementy tytanowe. Ważą zaledwie 600 gramów z przodu i zdumiewające 325 gramów z tyłu.

Światową innowacją jest zmienna zewnętrzna powłoka czerpaka wlotowego na dachu, która zapewnia aktywną optymalizację przepływu powietrza. Jeśli pojazd porusza się z małą prędkością, powierzchnia czerpaka pozostaje gładka. Natomiast pole bąbelków wybrzusza się podczas jazdy z dużą prędkością. Zmniejsza to opór aerodynamiczny o 10 procent i zapewnia 17-procentową redukcję sił nośnych. Ponadto zoptymalizowano przepływ na tylne skrzydło. Przy 320 km/h docisk na tylnym błotniku wynosi 1800 kilogramów, a na przednim – 800 kilogramów.

Podobnie jak bolid Formuły 1, Bolide zwalnia dzięki wyścigowym hamulcom z ceramicznymi tarczami i powłokami. Zaciski hamulcowe ważą tylko 2,4 kg każdy. Przednie kute felgi magnezowe z centralnym zamkiem ważą 7,4 kg, a tylne 8,4 kg – z bardzo szerokim rozmiarem opon 340 mm na przedniej osi i 400 mm na tylnej.

Zespół Bugatti opracował lekki monocoque wykonany z włókna węglowego. Integralny przód jest również wykonany z wysokowytrzymałych włókien węglowych, podobnie jak w pełni efektywne aerodynamicznie podwozie i sama skorupa. Wytrzymałość na rozciąganie pojedynczego włókna wynosi  6750 niutonów na milimetr kwadratowy, a sztywność pojedynczego włókna wynosi 350 000 niutonów na milimetr kwadratowy. Są to liczby osiągane tylko w przemyśle lotniczym.

Z całkowitą wysokością zaledwie 995 milimetrów, Bugatti Bolide jest dokładnie tej samej wysokości co historyczny Bugatti Type 35, w zależności od kierownicy i ściętej szyby przedniej, i około 300 milimetrów bardziej płaski niż Chiron. Rozstaw osi wynosi 2,75 metra, a szerokość 1,99 metra.

https://www.youtube.com/watch?v=a5t0PLqMy74

Przeczytaj też: Bugatti Chiron Pur Sport – wkrótce ruszy produkcja hipersportowego samochodu

Bezpieczeństwo kierowcy zapewnia sprzęt ochronny zaprojektowany zgodnie z przepisami FIA. Należą do nich kompatybilność z urządzeniami HANS, automatyczny system gaśniczy, urządzenie holownicze, tankowanie ciśnieniowe z pęcherzem paliwowym, centralne zamki kół, lekkie szyby z poliwęglanu i sześciopunktowy system uprzęży. Boczne stropy skorupowe ze zintegrowanymi rurami chłodzącymi z włókna węglowego są jednocześnie projektowane jako konstrukcje uderzeniowe i wzmocnienie strukturalne konstrukcji skorupowej. 

Wyzwaniem stylistycznym było przekształcenie nieustępliwych wymagań dotyczących aerodynamiki i lekkiej konstrukcji w estetykę, która odzwierciedla wyjątkowe DNA Bugatti, ale jednocześnie ilustruje ambicję imponującego stosunku masy do mocy. W ogólnym wyglądzie dominują kanały powietrzne, które bardziej przypominają aerodynamicznie wyrafinowane samochody wyścigowe Formuły 1 niż klasyczne samochody sportowe. Pozornie filigranowy i półotwarty przód jest przykładem połączenia doświadczenia w zakresie kanałów powietrznych, wymagań lekkiej konstrukcji i estetycznej dynamiki.

Wygląd Bugatti Bolide nawiązuje do tak zwanych X-samolotów z historii lotnictwa i pokazuje wyraźny podpis X z każdej perspektywy. Pośrednio ma przypominać samolot odrzutowy Bell X-1, którym sterował kapitan Charles „Chuck” Yeager, pierwsza osoba, która przekroczyła barierę dźwięku przy prędkości 1,06 Macha. Bugatti Bolide „X-periment” ma kształt aerodynamicznie zoptymalizowanego, bezkompromisowego samochodu wyścigowego i oferuje ultrasportowe, doskonałe osiągi.

Przeczytaj też: Nowy model Bugatti wygląda jak statek kosmiczny z „Gwiezdnych Wojen”!

Piętnaście lat temu firmie Bugatti udało się stworzyć nowy segment dzięki Veyronowi 16.4: najwyższej klasy hipersportowego samochodu. Wraz z Chironem wprowadzonym na rynek w 2016 roku, systematycznie rozwijano ten segment. Tamte modele świadczące o sile i elegancji, w wyjątkowy sposób łączyły technologię, design, luksus i jakość. Przy nich Bugatti Bolide to absolutny buntownik. Widać wyraźnie, że jego jedynym celem jest przekazanie czystej mocy silnika W16 w niezmienionej wizualnie i technicznie formie. Zredukowane, surowe i autentyczne.

Bugatti Bolide to niezrównana koncepcja technologiczna hipersportowego samochodu Bugatti ukierunkowanego na tor. Połączenie 1850 KM i 1240 kilogramów suchej masy zapewnia niewiarygodny stosunek masy do mocy. To stawia Bolide z silnikiem W16 na absolutnym szczycie pod względem silników spalinowych stosowanych w inżynierii samochodowej. Stephan Winkelmann wyjaśnia:

Wraz z Bolide przedstawiamy naszą interpretację współczesnego samochodu torowego entuzjastom Bugatti na całym świecie i wreszcie spełniamy ich najgorętsze życzenia.

Nie zdecydowano jeszcze, czy Bugatti Bolide wejdzie do produkcji seryjnej.

Exit mobile version