W tym miesiącu ruszyły prace nad najnowszym brytyjskim projektem badawczym w zakresie usług autonomicznej mobilności —„ServCity”. Projekt ma na celu wsparcie miast w zakresie wykorzystania najnowszych technologii pojazdów autonomicznych oraz ich wdrożenie w złożonym środowisku dużych miast.
Dzięki symulacjom na torze testowym, badaniom doświadczeń użytkowników końcowych oraz testom prowadzonym w rzeczywistych warunkach jazdy, projekt ServCity jest w stanie udzielić wyczerpującej odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób miasta mogą wykorzystać potencjał przyszłych rozwiązań w zakresie mobilności i przyspieszyć ich wdrażanie. Skoncentrowany na trzech kluczowych obszarach tj. technologii, ludziach i uniwersalnej elastyczności (skalowalności), ServCity dąży do tego, by doświadczenia użytkowników były jak najbardziej intuicyjne, wszechstronne i „angażujące”.
Przeczytaj też: Czy samochody autonomiczne zmienią nasze miasta?
Projekt ServCity jest współfinansowany przez państwo i sektor przemysłowy. W okresie 30 miesięcy, konsorcjum złożone z pięciu partnerów – Nissan, Connected Places Catapult, TRL, Hitachi i Uniwersytet w Nottingham – wypracuje spójną strategię mającą na celu wyeliminowanie barier utrudniających wprowadzenie pojazdów autonomicznych na ulicach brytyjskich miast.
ServCity korzysta z doświadczenia i wiedzy zdobytej w trakcie realizacji projektu HumanDrive. Zakończony w lutym tego roku projekt dotyczył technologii jazdy autonomicznej. Kładł szczególny nacisk na poruszanie się pojazdów po drogach podmiejskich i autostradach oraz uwzględniał specyficzne wyzwania napotykane na brytyjskich drogach, jak skomplikowane ronda i szybkie drogi podmiejskie bez oznakowania pionowego i poziomego, a często nawet bez krawężników.
Jako samochód testowy wykorzystano elektrycznego Nissana Leaf. Zwieńczeniem pracy nad projektem była Grand Drive („wielka jazda”), najdłuższy i najbardziej złożony przejazd samochodu autonomicznego przez Wielką Brytanię na trasie z Cranfield do Sunderland. Dane i doświadczenie zebrane podczas realizacji projektu HumanDrive stanowią nieocenioną pomoc w realizacji nowego przedsięwzięcia.
Przeczytaj też: Pojazdy autonomiczne wcale nie będą takie bezpieczne, jak pierwotnie zakładano
Brytyjski Minister ds. Biznesu i Przemysłu Nadhim Zahawi powiedział:
Jeżeli społeczeństwo ma korzystać z zalet technologii pojazdów autonomicznych, musimy zadbać o to, aby technologia ta mogła w sposób całkowicie bezpieczny zapanować nad nowoczesnym, tętniącym życiem miastem, z całą złożonością jego środowiska i ze wszystkimi jego barierami.
Wspierany finansowo przez rząd projekt nie tylko sprawi, że samochody autonomiczne będą bardziej przyjazne dla użytkowników, ale również pomoże im przekonać się, że pojazdy te będą w stanie szybko i bezpiecznie reagować na wszelkiego rodzaju wyzwania, z którymi przyjdzie im się zmierzyć na drodze.
Bob Bateman, kierownik projektu z Nissana, dodał:
Jesteśmy dumni z udziału w projekcie ServCity. Możliwość wykorzystania Nissana LEAF z napędem w 100% elektrycznym jako pojazdu testowego stanowi dla nas ekscytującą perspektywę. Zgodnie z wizją Nissan Intelligent Mobility, mobilność jutra, do której dążymy, ma być w większym stopniu elektryczna, autonomiczna i połączona. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z pozostałymi partnerami ServCity, z którymi wspólnie będziemy realizować ten cel.