Site icon Motocaina

7 rzeczy, o których musisz pamiętać podczas wypadku drogowego

a:2:{s:6:"old_id";s:5:"14924";s:14:"article_old_id";s:0:"";}

Kolizja, czy wypadek?
Kolizja to zdarzenie drogowe, którego skutkiem są jedynie  straty materialne (uszkodzenie pojazdu, płotu, urządzenia drogowego, latarni itp.). Kolizja bywa nazywana też potocznie stłuczką. Z kolei wypadek, to już zdarzenie dużo poważniejsze, w wyniku którego osoby poszkodowane są ranne, a w najgorszej sytuacji jego skutkiem jest śmierć jednego z uczestników zdarzenia.

Jak się zachować na miejscu zdarzenia drogowego?
W przypadku kolizji nie trzeba wzywać służb, wystarczy, aby uczestnicy sporządzili stosowne oświadczenie o zdarzeniu drogowym. Jeżeli nie mogą dojść do porozumienia, w kwestii ustalenia winny, kierowca drugiego samochodu nie chce okazać dokumentów tożsamości albo istnieje przypuszczenie, że sprawca kolizji jest pod wpływem alkoholu lub substancji odurzających – bezwzględnie należy wezwać policję. Trzeba także pamiętać o zabezpieczeniu miejsce zdarzenia, usunięciu pojazdów, jeżeli stoją  w takim miejscu, że mogą zagrażać bezpieczeństwu w ruchu lub ruch ten utrudniać.

Zdecydowanie inaczej trzeba postępować w sytuacji wypadku drogowego. Warto pamiętać o 7 podstawowych rzeczach:

  1. Oceń stan poszkodowanych – czy są przytomni, ranni. Poproś o wsparcie wszystkich w pobliżu.
     
  2. Powiadom służby ratownicze oraz policję dzwoniąc na numer alarmowy 112 (europejski numer alarmowy) lub poproś o to świadków wypadku.
     
  3. Zabezpiecz miejsce zdarzenia:

Jak ustawić trójkąt?

  1. Udziel pomocy poszkodowanym. Pamiętaj, że priorytetem jest zatamowanie krwotoków oraz przywrócenie oddychania i krążenia.
     
  2. Zbierz informację dotyczące uczestników wypadku, ich polis ubezpieczeniowych, dokumentów rejestracyjnych itd.
  3. Zabezpiecz ślady wypadku przed zniszczeniem i zaczekaj na policję
  1. Powiadom ubezpieczyciela i wezwij assistance. Po każdym zdarzeniu drogowym należy poinformować ubezpieczyciela sprawcy. Wystarczy zadzwonić na infolinię towarzystwa ubezpieczeniowego (numer znajdziesz na polisie sprawcy) i poinformować o zdarzeniu, podając odpowiednie dane, a także krótki opis zdarzenia. Jeżeli w ramach  swojej polisy posiadasz pakiet assistance, wystarczy jeden telefon do Centrum Alarmowego. Koordynator Pomocy ustali rodzaj niezbędnej pomocy, skontaktuje się z odpowiednim usługodawcą i uzgodni szczegóły jego interwencji.
Exit mobile version