Transport motocykla lub skutera – poradnik

Zima za pasem. Większość z nas odstawiła motocykle do garażu i nie planuje już wyjeżdżać na ulice aż do wiosny. Co jednak w wypadku, gdy nasz ukochany pojazd musi zmienić miejsce pobytu?

Równie dobrze taka sytuacja może dotyczyć kogoś, kto czekał z zakupem jednośladu do czasu posezonowego, albo jest po prostu fanem crossu i motocykl nie ma homologacji na drogi publiczne. Jak zatem zabrać się do transportu motocykla?

Transport motocykli – będzie Pan zadowolony…
Istnieją firmy transportowe, które specjalizują się w przewozie motocykli. Jest to rozwiązanie najprostsze, ale kosztuje. Nie musisz za to się martwić, jak bezpiecznie zamocować pojazd. Dzwonisz do przewoźnika, ustalasz adresy i terminy, a on podstawia samochód z kierowcą i wszystkim się zajmuje. Problem z głowy. Pamiętaj jednak, by spisać na protokole odbioru wszelkie uszkodzenia lub uwagę, że uszkodzeń brak. Pod takim oświadczeniem podpisuje się kierowca. Gdybyś miał zastrzeżenia do stanu motocykla dowiezionego na miejsce, masz dokument potwierdzający jego stan przy nadawaniu przesyłki.

Zosia samosia – ja sama!
Jeśli jesteś Zosią samosią i chcesz przewieźć maszynę na własną rękę, możesz to zrobić na przyczepce lub zaparkować odpowiednio sprzęt w busie. Najłatwiej motocykle zamocować w przyczepce specjalnie dla nich dedykowanej. Wyposażone są w zaczepy do pasów, najazd, rynnę zapobiegającą przesuwaniu się pojazdu na boki i mocowanie, które stabilizuje przednie koło. Gdy przewozisz skuter lub pojazd z małym przednim kołem, zachowaj większą ostrożność przy wjeżdżaniu. Może się okazać, że przednie mocowanie będzie kolidowało z błotnikiem i może go połamać lub zarysować.

Do unieruchomienia motocykla potrzebne będą Ci pasy ściągające. Zwróć uwagę by były dobre jakościowo, a ich szerokość wynosiła około 30 milimetrów. Jeżeli korzystasz z zapięć rozpinanych za pomocą klucza, nie zapomnij by mieć przy sobie odpowiednie narzędzia. Omijaj również pasy z otwartymi hakami.

Przy mocowaniu przodu, pasy najlepiej przełóż przez dolną półkę lub kierownicę jednośladu – to w przypadku lżejszych pojazdów.

– Gdy przewozisz motocykl sportowy, możesz wykorzystać ucho zacisku hamulcowego lub poprowadzić pas za mocowaniem ośki w amortyzatorze. Zawieszenie nie będzie obciążone, a pojazd zostanie usztywniony. W chopperach z kolei, możesz wykorzystać do tego gmole – doradza Mieszko Wójtowicz, mechanik specjalizujący się w motocyklach wyścigowych.

Jeżeli korzystasz z opcji z półką, przekładaj pasy ostrożnie, zwracając uwagę by nie uszkodzić czujników i nie przyciąć wiązki czy linki gazu. Ściągnij pasy tak, by amortyzatory były usztywnione, ale nigdy nie ściskaj ich do końca. Mocując pojazd z dużym skokiem zawieszenia, użyj specjalnych ograniczników. Pozwolą one usztywnić przód bez obawy o uszkodzenie uszczelniaczy. Dbaj o to, by pasy nie były poskręcane.

Mocując tył wykorzystaj jedną lub dwie taśmy, by docisnąć tylne koło do podłoża.

– Jeżeli pas przekładasz przez felgę, pamiętaj by złapać za jej dolną część. Jeśli zrobisz to na górze, koło może się przekręcić, a tym samym pas poluzować – podpowiada Mieszko.

Oprócz felgi, możesz również wykorzystać wahacz czy sety podnóżków.

Jak wprowadzić motocykl do busa lub na przyczepkę?
Jeśli jest to mały skuter lub crossówka, a Ty masz pod ręką osiłka do pomocy, możesz spróbować go po prostu wnieść. Metoda dość ryzykowana, ale pozwala osiągnąć cel. Na pewno bezpieczniej będzie wykorzystać najazd. Przyczepka dedykowana będzie w taki najazd wyposażona. Może być wykonana z blachy perforowanej lub być ukształtowana w formie drabinki. Dostępne są również najazdy składane – lekkie i praktyczne.

O ile przy wprowadzaniu lekkiego sprzętu nie powinniśmy mieć problemu, o tyle przy wadze ciężkiej może się okazać, że zjedliśmy za małe śniadanie. W tym wypadku poproś motocykl o współpracę. Odpal go i delikatnie wspomagaj się wjazdem „pod górkę” na półsprzęgle. Wiem, że na pewno jesteś zuchem, ale nikt się nie będzie się śmiał, jeśli poprosisz kogoś o pomoc lub asekurację.

– W przypadku chopperów, najazd musi być dłuższy, by motocykl przy wprowadzaniu się nie zawiesił – radzi Mieszko.

Z tak zamocowanym motocyklem możesz jechać na koniec świata. Jest bezpieczny.

 

Autorka jest doradcą serwisowym w jednym z warszawskich serwisów motocyklowych.

O czym warto jeszcze wiedzieć?

Zimowa jazda motocyklem – jak przetrwać?
Czy odpalać odstawiony na zimę motocykl?
Zimowanie motocykla – gdzie i jak?
Jak przygotować motocykl do zimowego snu?
Jeździsz jeszcze motocyklem? Dowiedz się, jak dbać o jednoślad w zimie

Motocykle i skutery na prawko kat. B: modele i ceny na polskim rynku

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

O transporcie motocykli tez tu czytałem http://www.info.clicktrans.pl/transport-motocykli-poradnik/

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

O transporcie motocykli tez tu czytałem http://www.info.clicktrans.pl/transport-motocykli-poradnik/

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

O transporcie motocykli tez tu czytałem http://www.info.clicktrans.pl/transport-motocykli-poradnik/

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

O transporcie motocykli tez tu czytałem http://www.info.clicktrans.pl/transport-motocykli-poradnik/

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

O transporcie motocykli tez tu czytałem http://www.info.clicktrans.pl/transport-motocykli-poradnik/

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

O transporcie motocykli tez tu czytałem http://www.info.clicktrans.pl/transport-motocykli-poradnik/

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

O transporcie motocykli tez tu czytałem http://www.info.clicktrans.pl/transport-motocykli-poradnik/

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

O transporcie motocykli tez tu czytałem http://www.info.clicktrans.pl/transport-motocykli-poradnik/

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze