Test Honda CBR500R - idealna 5setka?

Test Honda CBR500R - idealna 5setka?
Czy umiarkowana moc i średnia w tej klasie masa powodują, że Honda CBR500R to sprzęt uniwersalny i idealnie nadaje się na pierwszy motocykl lub lekki sprzęt dla kobiety? Sprawdzamy!

Rynek oferuje nam coraz więcej motocykli o mniejszych pojemnościach. Pełno jest już zarówno 125-tek, 250-tek i 300-setek - stawkę zamykają niewyżyłowane 500-setki. Jest to ciekawa grupa motocykli, bo pojemnością im zdecydowanie bliżej do sportowych motocykli niż miejskich pomykaczy.

Honda CBR500R
Honda CBR500R
fot. Motocaina.pl
Nie od dziś wiadomo, że Honda dostarczać dopracowane i w dodatku urodziwe motocykle. Jednak z małą CBR-ką przeszli samych siebie. Motocykl wygląda obłędnie! To jedna z najładniejszych hond jakimi jeździłam. Pełno w niej designerskich smaczków, jak przyciemnione światła kierunkowskazów, uchwyty dla pasażera ukryte pod zadupkiem oraz złota pokrywa silnika. Nie zabrakło także charakterystycznych dla aktualnych modeli Hondy świateł LED.

Kokpit na pierwszy rzut oka wydaje się przejrzysty, wszystkie przyciski znajdują się w odpowiednich odległościach, a wciskanie ich w rękawiczce nie przysparza problemów. CBR-ka ma regulację klamki hamulca oraz sprzęgła (5-cio stopniową), także każdy będzie w stanie dostosować ich pracę do możliwości swoich dłoni. Pomimo bardzo widocznych zegarów, brakuje mi trochę wskazania temperatury - poza tym znajdziemy wszystko, co jest typowe dla Hondy: przebieg A i B, średnie zużycie, poziom paliwa, czy wskazania elektronicznego obrotomierza.

Powoli do przodu
Pozycja za kierownicą jest wygodna. Grunt jestem w stanie wyczuć obiema stopami (mam 170 cm wzrostu). Widoczność w lusterkach jest umiarkowanie dobra, choć zawsze może być lepiej. Ruszamy!

CBR daje kierowcy naprawdę dużo informacji zwrotnych płynących zarówno z podwozia, jak i samego układu kierowniczego, ale robi to w sposób nienachalny. To cecha miejskich hond tak bardzo różniąca je od jakiejkolwiek yamahy. Nasza testówka ani przez chwilę mnie nie sprowokowała do "wygłupów", ale z nieskrywaną przyjemnością wykonywała dokładnie to, czego od niej oczekiwałam. To miłe uczucie. Bez zaskoczeń, niespodzianek, pewnie i do przodu. Taka właśnie jest CBR 500R - możesz z nią zrobić wszystko, a ona zawsze wykona twoje polecenie - w zakrętach nawet nie musisz jej prosić, sama jedzie! Prowadzenie tego motocykla to czysta przyjemność. A masa? 194 kilogramów to może i sporo jak na półlitrowy motocykl, ale dzięki kompaktowym gabarytom, nisko osadzonej kanapie i komfortowej pozycji za kierownicą żadnej ociężałości nie czuć.

Przyrządy w Hondzie CBR500R
fot. Motocaina.pl
Przyrządy w Hondzie CBR500R
Odkręcamy
Cebrę napędza dwucylindrowy, rzędowy silnik chłodzony cieczą. Motor produkuje 47 KM i 43 NM momentu obrotowego. Zapewne na wielu z was nie robi to większego wrażenia, ale w mieście, gdzie na obwodnicach możemy rozwinąć maksymalną prędkość 120 km/h to w zupełności wystarcza. Sprawne poruszanie się w korkach, komfortowe i zwinne codzienne dojazdy do pracy, ale i dłuższa trasa, track-day, czy szybsza, wieczorna przejażdżka - ta Honda odnajduje się w każdej sytuacji, a do tego nie rujnuje portfela. Zużycie zazwyczaj zamyka się w okolicach 4 litrów. Fajnie nie?
Honda CBR500R
fot. Motocaina.pl
Honda CBR500R
Silnik współpracuje z przyjemnie działającą 6-biegową skrzynią biegów. Przełożenia wskakują w swoje miejsca zawsze z należytą precyzją, a towarzyszy temu jedynie lekkie kliknięcie.

Łyżka dziegciu
Lubimy się czepiać. W tym wypadku nic jednak nie przykuło naszej uwagi, co mogłoby byc uznane za ewidentną wadę. Dlatego napiszemy o ciekawej przypadłości, na którą cierpiał zdaje się tylko egzemplarz testowy. Mianowicie nieco powyżej 5 tysięcy obrotów, do maksymalnie 5100 owiewka wpadała w wibracje i zaczynała wydawać brzęczący dźwięk. Przypuszczamy jednak, że to problem konkretnej sztuki, bo cały motocykl wykonany jest na naprawdę wysokim poziomie.

Zegary w Hondzie CBR500R
fot. Motocaina.pl
Zegary w Hondzie CBR500R

W każdym razie Honda CBR500 R to motocykl bardzo udany i łatwo można się do niego przywiązać, niczym do dobrej kawy. Zarówno ta ostatnia, jak i cebra dawkują dawkę pobudzającą liniowo, nieagresywnie i zawsze czujemy się bo pobcowaniu z nimi naprawdę dobrze. Na tym motocyklu odnajdzie się dosłownie każdy: zarówno świeży adept dwóch kółek, jak i stary "wyjadacz", który wielokrotnie śmigał motocyklem po torze. To wybitnie dopracowany jednoślad, którego absolutnie plasujemy w naszym ścisłym TOP 5.

Na tak:
- wygląd
- elastyczny silnik
- prowadzenie
- uśmiech na twarzy za każdym razem kiedy się do niego wraca
- niskie zużycie paliwa
- egonomia

Na nie:
- brak informacji o temperaturze silnika
- brzęcząca owiewka przy 5 tys obrotów

Cena od 27 650 zł

Honda CBR500R

Pełny ekran
Honda CBR500R
fot. Motocaina.pl
Honda CBR500R
Honda CBR500R
Honda CBR500R
Honda CBR500R
Honda CBR500R

Dane techniczne Honda CBR 500 R

Pojemność skokowa: 471 cm3
Typ silnika: dwucylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą,
Moc maksymalna: 35 kW /8500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 43 Nm / 7000 obr./min.
Średnica cylindra x skok tłoka: 67 mm x 66.8 mm
Zasilanie: wtrysk paliwa PGM- FI
Liczba zaworów na cylinder: 4
Rozruch: elektryczny
System chłodzenia: chłodzenie cieczą
Skrzynia biegów: 6-biegowa
Wtórne przeniesienie napędu: łańcuch
Stopień sprężania: 10.7:1
Sprzęgło: mokre wielotarczowe

WYMIARY I MASY
Waga na sucho: 194 kg
Wysokość całkowita 1145 mm
Długość całkowita 2075 mm
Szerokość całkowita 740 mm
Rozstaw osi 1410 mm
Wysokość siodła 790 mm
Prześwit 140 mm
PODWOZIE
Typ ramy: stalowa, diament
Opona przednia 120/70ZR - 17M/C
Opona tylna 160/60ZR - 17M/C
Hamulec przedni: pojedyncza tarcza pływająca, 320 mm, 2-tłokowy zacisk
Hamulec tylny: pojedyncza tarcza pływająca, 240 mm, 1-tłokowy zacisk
Zawieszenie przód: standardowy teleskopowy, 41 mm, regulacja napięcia wstępnego
Zawieszenie tył Pro-link mono z 9-stopniową regulacją napięcia wstępnego, wahacz stalowy, rurowy
Kąt główki ramy 25.5 stopni
Wyprzedzenie 101.9
INNE DANE
Zużycie paliwa na 100 km: 29.5 km / litr
Pojemność zbiornika paliwa 17,5 l

Konwersacje Facebook
Dołącz do dyskusji
Informujemy, że wszystkie komentarze są monitorowane przez administratorów strony i mogą być usunięte jeżeli obrażają osoby lub zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby, zawierają wulgaryzmy, treści pornograficzne, propagują alkohol, narkotyki, obrażają inne narodowości, religie, rasy ludzkie, przyczyniają się do łamania praw autorskich, czy w jakikolwiek inny sposób naruszają prawo. Nadużycia będą zgłaszane do właściwego dostawcy.