Test Honda CB125F - miejski ideał

Test Honda CB125F - miejski ideał
Tydzień intensywnej jazdy, korki, pośpiech, stres, krótki wypad za miasto - w takich warunkach odbył się nasz test motocykla Honda CB125F, którym można się poruszać z prawem jazdy kategorii B.
Advertisement

Honda CB125F to stosunkowo tani motocykl o bardzo dużym potencjale. Idealny do codziennej jazdy, w warunkach, w których kierowcy samochodów dostają białej gorączki. Budowa, konstrukcja i pojemność, to odpowiedź Hondy na dynamicznie zmieniający się rynek. Dziś liczy się gwarancja niezawodności i pewność, że w razie nagłej potrzeby z jednego końca miasta na drugi w godzinach szczytu dostaniemy się błyskawicznie, jednocześnie zaoszczędzając sporo gotówki na paliwie.

Standardowo dla motocykli hondy znajdziemy tu dobrej jakości plastiki. Tym razem kokpitem nie jest jednak wyświetlacz, a klasyczne, czytelne, analogowe zegary. Nie jest to może najładniejsza 125-tka w klasie, jednak na pewno znajdzie swoich amatorów, którzy docenią jej całkiem agresywne rysy.

Honda CB125F - zegary
fot. Motocaina.pl
Honda CB125F - zegary


Ergonomia broni się sama - smukła budowa, połączona z wysokością idealną także dla niskich kierowców (775 mm od asfaltu do siedzenia), daje nam idealną maszynę do pokonywania zatłoczonej drogi do pracy czy szkoły. Dzięki lekkiej masie i wąskiej sylwetce motocykl bardzo łatwo się prowadzi, a manewry podczas długich korków przed skrzyżowaniami pokonujemy bez trudu i chwili zawahania.

Na krótkie, czy dłuższe dystanse?
Niestety, pomimo zapewnień producenta, Honda nie do końca nadaje się do dłuższych podróży. Siedzenie jest wygodne i dosyć długie, co na krótkich odcinkach zdaje egzamin, lecz gdy opuścimy miasto i wybierzemy się w sina dal, nie jest już tak przyjemnie. Otóż pozycja, w której się znajdujemy podczas jazdy, jest bardzo "rowerowa" - siedzimy wyprostowani, co przy motocyklach pokroju VFR jest świetne, a tutaj sprawdza się średnio. Niskie siedzisko i wąska rama powodują, że nie do końca wiemy, co mamy ze sobą zrobić i jaką wygodną pozycję zająć... Jednak dla osób, które dopiero co przesiadły się z czterech kółek nie powinno być to problemem, bo po prostu - nie będą mieć porównania.

Zużycie paliwa to jeden z argumentów, które są bardzo dużym plusem w tym jednośladzie. Jednocylindrowa jednostka generuje 11 koni mechanicznych, a sprawdzone rozwiązania Hondy zapewniają zużycie na poziomie 2.5 l/100 km w mieście, a 2 l/100 km w trasie - to nie pomyłka - sprawdziłyśmy! Nie ma się co rozwodzić - lepiej się chyba nie da. Na pełnym, 13-litrowym baku jesteśmy w stanie pokonać około 650 km w trasie, bez większych problemów. Rzecz jasna nie jest to "sportowy" sprzęt i - być może - zdarzy się, że wyprzedzi was jakiś skuter. No i co z tego? CB prowadzi się bardzo przyjemnie, można wręcz napisać - komfortowo i jeśli się chce, można się na nim zrelaksować podczas powrotu z pracy. A jeśli chce się nieco "odstresować", też można! Odkręcenie manetki gazu powoduje szybką reakcję przepustnicy, co widać po wskazaniach obrotomierza. Świeżo upieczony motocyklista na pewno będzie poruszał się CB125F z szerokim uśmiechem na twarzy.
Honda CB125F
fot. Motocaina.pl
Honda CB125F


Za i przeciw
Honda CB125F to motocykl stworzony do wielkomiejskiego zgiełku, chociaż trzeba też przyznać, że wchodzenie nim w zakręty ze sporą prędkością potrafi niedoświadczonym napędzić trochę strachu. Winne są temu cienkie opony, które są niewiele szersze od tych, które mamy w rowerach... Podczas trwania testu nie zdarzyło się jednak, aby motocykl - choć na chwilę - stracił przyczepność czy zachowywał się w sposób nieprzewidywalny. Wszystko jest tak jak możnaby tego oczekiwać zarówno po motocyklach Hondy, jak i cenie zakupu. Układ hamowania pomimo, że nie ma ABSu całkiem sprawnie zatrzymuje prawie 130 kilogramowy motocykl, a cena 11 tysięcy złotych za nowy motocykl to gwóźdź do trumny konkurencji. Naszym zdaniem piątka z plusem!

Na tak:
- zużycie paliwa;
- koszt zakupu;
- możliwość jazdy z kat. B;
- przyzwoita dynamika;
- jakość wykonania.

Na nie:
- cienkie opony;
- wrażenie niestabilności przy szybszym pokonywaniu zakrętów;
- jazda z pasażerem nie należy do najprzyjemniejszych.

Honda CB125F

Pełny ekran
Honda CB125F
fot. Motocaina.pl
Honda CB125F
Honda CB125F
Honda CB125F
Honda CB125F
Honda CB125F


Dane techniczne Honda CB125F:

Pojemność skokowa (cm³)

124,7

Typ silnika

Chłodzony powietrzem, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 2-zaworowy, OHC, z wałkiem wyrównoważającym

Układ zapłonowy

cyfrowy, komputerowo sterowany, tranzystorowy z elektronicznym wyprzedzeniem

Moc maksymalna (KM)

10,6 KM przy 7750 obr/min

Maks. moment obrotowy (Nm)

10,2 Nm przy 6250 obr/min

Rozrusznik

Elektryczny

Hamulec przedni

240 mm pojedynczy tarczowy, 2-tłoczkowy zacisk

Hamulec tylny

130 mm, bębnowy

Zawieszenie przednie

31 mm widelec teleskopowy, skok 120 mm

Zawieszenie tylne

Wahacz stalowy, podwójne konwencjonalne amortyzatory z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego

Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm)

2035 x 765 x 1080

Typ ramy

Grzbietowa, z rur stalowych

Pojemność zbiornika paliwa (litry)

13

Wysokość siedzenia (mm)

775

Sprzęgło

Mokre, wielotarczowe

Sterowanie sprzęgłem

ręczne

Przełożenie końcowe

łańcuch O-ring

Skrzynia biegów

5-stopniowa

Konwersacje Facebook
Dołącz do dyskusji
Informujemy, że wszystkie komentarze są monitorowane przez administratorów strony i mogą być usunięte jeżeli obrażają osoby lub zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby, zawierają wulgaryzmy, treści pornograficzne, propagują alkohol, narkotyki, obrażają inne narodowości, religie, rasy ludzkie, przyczyniają się do łamania praw autorskich, czy w jakikolwiek inny sposób naruszają prawo. Nadużycia będą zgłaszane do właściwego dostawcy.